Rolf Lislevand.
Volt már szó róla; nézzünk most egy igazi
’komolyzenei’ lemezt tőle.
Előtte, kicsit, a kérdés, hogy ki is ő. Egy 2.10 magas
viking leszármazott, lantos, gitáros, vihuelista, pengetős, régizene-oktató meg
jazz előadó is, első számú kedvencem nekem is, mint ahogyan sokaknak. Nagy
hírnevét több dolog is meghozta. A legelső, hogy Savallékkal együtt játszik,
ős-beltag, rengeteg nagyon jó lemezen ott a neve. Aztán a Kapsberger CD,
amelynek hullámzása máig tart. Beszerezhetetlen. Iskolákat teremtett; pl. az
arpeggiata kfejezést nyugatabbra még a vécésnéni is ismeri, pedig nem járt
szolfézsre, mert ez a Toccata Arpeggiata, olyanokat inspirált, mint pl. a L’Arpeggiata, de fura ez a névazonosság, nem?
A piros Codex lemez, Santiago de Murcia
lejegyzéseivel, ez meg kultlemez lett, sokan kezdik páncélszekrénybe őrizni,
annyira keresett és ritka, most cirka 103 GBP plusz posta egy finom
használt-karcosért, és a miénk. És ne feledkezzünk meg a 'cicis-pillangós'
lemezről, amelyen szóló lantdarabok sorakoznak a francia barokkból, ez meg
olyan lett, hogy a lantos lemezek két csoportra oszthatók, az egyik csoport ez
a lemez egyedül, a másik, az az összes többi, rakásra…
Csak egyetlen példa, hogy miről is van szó: itt egy amolyan zenei aláírásféle, a híres Gyilkos Szépség, Gaultier-től, egy fél perc részlet, ahol akár meg is gyanúsíthatjuk, hogy saját díszítését duplán montírozta valami stúdiótrükkel, pedig semmi különös, csak egy kicsit belefeledkezik a zenébe...
Ezek a fentiek nemzetközi díjak tömkelegét söpörték be –
külföldön. Szép Magyarországon még mindig ismeretlenek, igazából a kánonba nem
férkőztek be. A Bartókon kétszer is elakadnak, mire felkonferálják
valamelyikből a két és fél percet évente, annyira szokatlan.
Ez a lemez, amelyről most szó lesz, teljesen más világ.
Johann Sebastian Bach csillagrendszere.
Az előadó miatt, mivel ugyanaz, most nem lehet eltekinteni
attól, hogy a fentiekkel valamiféle enyhe összehasonlítósdiba ne keveredjünk
bele….nincs mit tenni, elég sokat forogtak nálam, és aztán mindenkinél, akit
csak sikerült megfertőzni, és lehetséges, hogy pont ezek után kerül a
lejátszóba a Bach lemez..
Szóval, fussunk neki, kilégzésre indul a manőver, hogy ez a
zene milyen?, hát, a fentiekhez képest szürke, művi, német, metronómos;
bonyolult, teli matematikával, fúgákkal és ellenpontokkal, és szép, de
rendkívül unalmas és kifordított harmóniákkal.
A meteorológiai determinizmus tapintható, nem tehetek róla.
A meteorológiai determinizmus tapintható, nem tehetek róla.
Ugyanakkor mestermunka, ez tény.
Hideg protestáns
racionalitás.
Valami olyan, amelyet a
zenészek és a zenetanárok rendkívüli mód
szeretnek, mert állandóan ezzel nyomták őket az összes zeneiskolában
Magyarországon,
ahol bizonyos zenei csakrák és ablakok így örökre bezárulnak, és
kinevelnek egy
olyan közönséget, amely a szürke 250 árnyalatáért lelkes, tiszta
szívvel. Soha
ne becsüljük le őket; vitatkozni pedig teljesen értelmetlen. Mert
életükben nem
hallottak egy Spinacino darabot, azt sem tudják, hogy festő-e vagy
mesterszakács, esetleg hosszútávfutó; vagy egy da Milano fantázia, az
meg mi??,
Dowland esetében max. valamelyik régi nyálas vibrátós Flow my Tears jut
eszükbe
1972-ből…meg az, hogy a barokk lant, az a fejlődés netovábbja, a viola
da gamba meg a múzeumba való, minek tanítani…Nem egyszerű itt
Magyarországon a helyzet.
Mekkora szerencse, hogy nem a Zeneakadémia vásárolja a lemezeinket.
Mekkora szerencse, hogy nem a Zeneakadémia vásárolja a lemezeinket.
Lássuk, mi lesz ebből a nem-természetes zenéből, amikor a
szabad zenék erős kedvelője megpengetni. Annyira erős a kontraszt az előadó és
a zeneszerző között, hogy azt várjuk, hogy valami AC/DC robbanás lesz, és
Lislevand kirohan a stúdióból, hogy ez neki egyszerűen nem megy…
Hát valami mégis megpendül, ez hallatszik.
Először is,
felékszerezi.
Díszítésekkel..
Amelyek elképesztőek.
Életet lehel bele.
Lereszeli a szúrós széleket. Forgatja, megrázza, a spektrum összes színeivel
felékesíti az alap-szürkét. Olyan fordulatok bukkannak fel, hogy kételyünk
erőssé válik, mármint a kottahűséget illetően. Aztán belevisz valami olyan
gördülékenységet, amely a kb. 15% befogadhatóságot feltornássza legalább a fele
körülire; a szögletes dallam marad ugyanaz, de a tálalás egyenesen remek.
Annyira szép a herendi porcelán, hogy a leves íze tág határok között mozoghat,
akkor is ízlik.
Egy kortárs, vagy egy varázslat nélküli 1700 körüli festményt
nézünk, tudjuk, hogy a szomszéd szobában ott egy Raffaello, de itt meg a kép
kerete olyan, hogy kicsi Cellini-féle
sótartók alkotják, szóval odamegyünk, és közelről gyönyörködünk benne,
akármilyen is a kép.
És ami igazából furcsa, minél díszítettebbek a darabok, annál
komolyabbak, olyan igazi emelkedett-félék.
Az ékszerészmester briliánst készített.
Az alapanyag:
Ez lett:
Ilyen ívekkel:
Igen, finom, de amíg hallgatjuk, feltétlenül tegyük félre a
fent említett lemezeinket, legjobb, ha
kölcsönadjuk őket egy időre, valamelyik messzi barátunknak, aki azért
vigyáz rájuk, de nem engedi figyelmünket elterelődni Bachról.
Mert remekmű.
Egy
Goldberg-variációk, mondjuk a Glenn Gould féle, az is egy nagyszerű dolog,
akkor is, ha én pl. csembalón szívesebben hallgatom, aztán meg inkább Byrd meg
Frescobaldi után nézelődök..
Ezt a lemezt másért ajánlom.
De akkor miért, ha nem is jó?
Mert nem árt pl. helyesen kérdezni. Ez a zene, a saját
koordináta-rendszerében nagyon jó. A késő-Barokk kiüresedett, sokszor
mindenféle szellemi tartalom nélküli rizsporos sablonjai közül toronymagasan
kiemelkedik. Mert üresnek nem üres, ez bizonyos. Nyilván, ha szélesebb
spektrumot nézünk, akkor meg az látható, hogy egy arisztokrata,
magas-metafizikájú lant-történelem lehanyatlása után próbált valami Bach
visszaemelni a porból, de a régi fénykort már nem tudta megközelíteni,
bármennyire is szép törekvése volt a Reneszánsz high-art polifóniáját
újraszintetizálni. Amiért amúgy nagyon tisztelem.
Meg azért, mert nagyon ritka az az előadóművész,, aki egy
sikeres újraélesztést képes végrehajtani egy halott-szerű dolgon. Szinte képes
a zene alapszövetét átstrukturálni; majdhogynem egy szívátültetés. És az
újszívesek ma már sokáig élhetnek.
Tehát az itthoni zenészeknek, zenetanároknak, legalábbis a
legtöbbjüknek, feltétlen jó lesz. Ez van, ők mennek a fősodorral, soha
rosszabbat. Bár megjegyzem, hogy gyerekeink zenei nevelése az ő kezükben
van….
Aki meg kicsit továbbmerészkedik, annak legyen egy fonál, amely behúzhatja
őket egy másik filozófia, egy másik metafizika, egy másik zenei galaxis
labirintusába.
Remélem, a Minotauruszon kívül mást is találnak majd.