Végre koncert.
Nem is csak koncert, egyenesen Régizene Fesztivál.
Jó érzés ismét a Jezsuita templomban ülni.
Furcsa, de mintha ki sem maradt volna egy év.
Mai kínálat:
’A Caffé Zimmermannban – zenék egy lipcsei
kávéházból’, a Concerto Armonico-val.
’Egy elképzelt rekonstrukció egy olyan
műsorból, amit egy képzelt este a lipcsei zenekedvelő közönség kávé, sör,
csülök mellett, vagy után élvezhetett.’ Így a programfüzet.
Jó az ötlet.
Mert mindig a történet számít.
Mindig.
De már a koncert előtt látható volt, hogy kétpólusú lesz a program: C. P. E. Bach és Vivaldi. Ezért meg kell nézni egy másik kávéházat is, így az igazságos, nem?
A Caffé Zimmermann és a Café Florian, szinte egyszerre nyílt meg.
Természetesen Telemann művek mentek ezerrel, de pl. J. S. Bach
számos műve is itt hangzott fel; sőt, maga Bach igazgatta a zenekart 1729-től
tíz éven keresztül. Belépőt nem kellett fizetni; a sör meg a csülök behozta a
költségeket. Ja, és nők nem léphettek be, de a koncerteket látogathatták.
Pedáns protestáns szabadság, nem?
A Caffé Zimmermann Telemannja, az ötletgazda, rengeteg-rengeteg zenét komponált. Az egyik legtermékenyebb zeneszerzőként ismerjük. Ez dicséretes. Az kevésbé, hogy ezek 90%-a rendkívül silány minőségű alkotás volt; ezzel tevékenyen kivette a részét abból a folyamatból, amelyet úgy hívunk, hogy a ’Barokk kiüresedése’.
A Café Florian szélesebb körű, és jóval magasabb színvonalú
kulturális találkozóhely lett. Goldoni, Goethe, aztán Lord Byron és Proust és
Dickens, Stendhal, Shelley, aztán Andy Warhol és Robert de Niro, Brad Pitt és
Angelina Jolie, és azóta is megszámlálhatatlan híresség törzshelyeként
ismerjük.
És igen, ebben a városban, itt született Antonio Vivaldi.
A két kávézó szellemisége egészen pontos analógiája lett a koncert két részének: az elsőben Handel a C. P. E. Bach művek, a másodikban Vivaldi concertók szerepeltek.
Egyfajta szinkron, összeszokottság; összhang. Az egymásra figyelés. Az
összmunka. Bonyolult, szinte láthatatlan, de pontos mátrix szerinti
tekintet-villanások, ki kit figyel, hogyan és miért. Lenyűgöző pontosság.
Igazi, nagyvonalú, profi megszólalás.
Aztán jött C. P. E. Bach, meg a G-dúr csembalóverseny.
Hogy milyen?, hát,
számomra nagyon sekélyes. Nagyon. Úgy tűnik, a Bach família egyenesen
melódia-hendikeppes volt; annyira kevés és annyira kezdetleges és esetlen a
dallamvezetés, hogy az már fájdalmas. És itt nincs meg az
szerkezet-labirintus-tökély, amelyet az apa, Johann Sebastian könnyedén
felépített sok művében, és olyan színvonalon, hogy képes volt feledtetni az
esetleges melódia-hiányosságokat. Nem. Itt rizspor van és unalom és kínlódás.
Felbukkan egyetlen motívum, nagy nehezen, ez percekig járja a köreit egyedül, a
csembaló szólamai csináltak és erőltetettek, amolyan akadémistások.
Igen,
Zeneakadémistások, akár nevén is nevezhetjük. Virtuózabb rész a csembalón –
húzom a szám. És mindenki, akinek akár egyetlen régibillentyűs Alpha lemez a
birtokában van, rácsodálkozik erre a ’virtuozitásra’, hogy jaj, itt tartunk,
ezzel etetik a népet, pedig 2021 van…
Az előadással gond nincs itt sem, kicsit konzervatív stílus; a billentyűs is,
érthető, hogy Spányi Miklós nem a fiatal generáció új megközelítését adja, ez
rendben is van, - de ebből a zenéből kihozni többet nem lehet.
Hogy esetleg
várni többet, közönségként?, igen, azt azért lehet, vagy lehetne, mert ebből a
korból, - nem csak a megelőzőekből, - azért voltak erősen jobbak.
De a sörhöz,
csülökhöz OK.
Aztán szünet.
A második rész kezdése: Vivaldi,és a D-moll concerto
vonósokra.
Hirtelen megtelik a templom. Zenével. Harmóniával. A
közönség végre kilazul és gyönyörködik.
Igazi mélység, igazi metafizika. Melódia. Annyi, és legfőképpen olyan, hogy az
ember el sem hiszi. Vivaldi rendkívül könnyű tollú komponista volt. És igazi
slágergyáros. Szerette azt a csalafintaságot, hogy egy fülbe mászó dallam, egy
motívum felbukkan, és ki sem hagyta futni, rögtön ráültet egy másodikat, egy
harmadikat, egy sokadikat. Egyenesen tobzódik a harmóniában.
Aztán egy concerto viola d’amore-ra. Gyönyörűséges tónus, nagyon jó játék.
A gyors-lassú-gyors egymásra következés Vivaldinál is megvan, a kor szabályai igen erősek voltak. De a lassú tétel az nem az előző lassúbb átirata és átharmonizálása, mint a Bach fiúnál, hanem egy teljesen új dolog, új dallam, új szépség.
Igen, szépség. Velence szépsége egyenesen érezhető.
A két szerző zenéi átlósan helyezkednek el a Barokk zenei
galaxisában: talán nem is különbözhetnének jobban.
És nem, nem hiszem, hogy ezek a Caffé Zimmermannban egymás után elhangzottak.
Spányi Miklós is, a bevezetőjében finoman érintette, hogy az eredeti ötlet az
Telemann és a Bachok voltak, némi Handellel, igen, azt el is hittem volna, de
mondta, hogy a vírus így, meg a zárlatok úgy, meg hogy alakult a program.
Mekkora szerencse…
A harmadik Vivaldi versenymű, az nem az igazi, egy barátom
mondja utána, óvatosan, hogy ’ellőtték a puskaport az előzőekkel’, igen, nagyon
szeretem Vivaldit, de megtisztelem azzal, hogy nem gondolom azt, hogy minden
másodpercben tökéleteset alkotott, - aztán hogy a számos nagyon jó versenyműve
közül miért pont erre esett a választás, az egy olyan áthidalhatatlan
ízléskülönbségről árulkodik, amely végül is C. P. E. Bach műveit is ide hozta,
erre a fesztiválra, és pont ezt, amely a valóságosnál jóval szűkebb és színtelenebb horizontot
mutat, mint amelyet megérdemelne, de itt van, akkor is, ha nekem sem, és még sokaknak nem tetszett a
zenéje.
De így kerek a világ, legyen meg nekik is az, amit szeretnek.
Egyenesen fenomenális.
Szeretem az ilyen őszinte ráadásokat; kicsit olyan, mint a gála a műkorcsolyázásban: a verseny lement, nincs tét, minden sikerült, kilazulás, innentől csak a szépség, és megmutatni, hogyan játszunk, nem a műsorért, hanem csak a zenéért.
Vagy hogy esetleg a közönségért?, nem, nem hinném... mert nézem az arcukat közben, és látom, hogy mi történik. Hogy belekerülnek a zenébe, bele, valahová a misztikus középpontba. Oda, ahová minket is be tudtak húzni ezen a mai koncerten.
Csak ez, semmi más.