2021. június 30., szerda

Jupiter Dialógusok XI.

 

 

 

 






Gondolatok egy hanglemez kapcsán.
XI.




Suda Magdolna - énekművész








 

 

 

Szinte együtt érkezünk. Jó rég találkoztunk, a járvány, igen.
De most itt van.
Végre.
Igaziból.
Leülünk. Füred szép. Ránézek.




Mondd utánam, jó gyorsan: szekrénykulcs-kispárna-elektromosság-Trieszt-lavór-cérnaszál.

[Szinte be sem fejezem, már mondja is.]
Szekrénykulcs-kispárna-elektromosság-Trieszt-lavór-cérnaszál.
[Annyira szeretem, hogy szeme sem rebben, nem kérdez semmit, hogy Péter, neked most konkrétan elment az eszed?, vagy hogy fél év után ez jön ki?, nem, ismétli szépen, mintha ez lenne újabban a szokás.]

Mit sütsz kis szűcs, tán sós húst sütsz kis szűcs?

[... és megtoldja, csak úgy magánszorgalomból.]


 

Rendben, 97%.
Szárnyas Fejvadász, emlékszel?, ne haragudj, le kellett ellenőriznem, hogy nem egy robot vagy hologram vagy, netán egy szökött Zoom kicsi-beszélő-fej.

.
.
.

Próbálom megfejteni ennek az előadásnak a titkát, hogy mitől tetszik ez ennyire nekem. Sok dolgot elmondtam már nekem emberek, de látom, hogy sok-sok pici szálból kell összerakjak valamit.
Valamit ők másképp csinálnak, ez bizonyos. Csak nem zene-szakmailag, hanem másképp, és ez a 'másképp', ez érinti a lényeget
szerintem.




Igen, én már szinte az első megjelenésüktől figyelemmel kísérem őket. És mindent elhiszek nekik.

Szóval, hitelesség. Ez tényleg nagyon fontos.

Láttad a riportot a Dunford-al?, beszéltek mindenféléről, aztán egyszer csak fogja a lantját, a barokk lantját, és nekiállt Lennont játszani. Aztán Dowland-et. Utána meg egy kis Eric Claptont.





 Fú. Micsoda renitens magatartás. Azon a gyönyörű hangszeren. Az akadémistáknak a szemöldökük minimum felszaladt. A honi zenészeinknek is, az bizonyos.


Igen, valami fontos dolog mégis csak van ebben.

A L'Arpeggiata is eléggé szabadra vette. 

Másról van szó.

Úgy sejtem, ez generációs dolog, nem?

Biztos, hogy az. Valami más nevelést, más útravalót kaptak. Valami olyasmit, hogy nem 'régizene' van, meg nem 'Lennon' van, hanem a zene van.
Érted?, ahogyan mi szoktuk, az csak egy művi különválasztása a dolgoknak, a különböző műfajoknak.

Igen, és belátom, hogy mi, a közönség, mi is így nevelődtünk.


Emlékszem, kicsilány koromban, nagymamáméknál volt egy csudaszép porcelán kávéskészlet a szekrényben. De csak a szekrényben, érted?, gyönyörű színek, varázslatos minták, és én annyira, de annyira kívántam, hogy csak egyszer, de jó lenne inni belőle. De nem lehetett. És pont ez volt a régizenével. Bezártuk a szekrénybe.

Felvittük az elefántcsont toronyba.



Pontosan.

És valóban, értő közönségként, úgy beszélünk még ma is a régizenéről, hogy bizony, az valami nagyon különleges dolog ám, és magunkban még hozzá is tesszük, hogy nem is való mindenkinek.... tudod, olyan ereszkedő hangsúllyal, nekem pl. ez nagyon megy...

Igazából azt látom, hogy szépen helyükre kerülnek a dolgok. A régizene lejön erről az érthetetlen-megközelíthetetlen polcról. és kimegy az életbe, kimegy az emberek közé. Valahogy visszatér az alapfunkciójába.
.
.
.

Ez a Lea-lány, hozzá mit szólsz?
[Egyik énekesnőt kérdezni a másikról, kicsit rázós, tudom. :)]

 



Nagyon tetszik. De tudod, mi az első élményem vele kapcsolatban?, egy videó, a youtube-on, ahol kiállt, és énekelt, talán pont Vivaldit. Vagy lehet, Handel volt. És egészen meglepődtem. Mert egészen rövid szoknyában volt. Szinte miniben. És magas sarkú cipőben. Mondom magamban, ezt nem hiszem el, hogy így kiáll valaki a színpadra.

Igen, azért ez eléggé vagány dolog, nem?

Igen, csak tudod az van, hogy szerintem még egy picit túl magas az a sarok.

Az éneklésre gondolsz, nyilván.


 

Igen, érzek pici bizonytalanságot még; olykor izgulok, amikor egy-egy kicsúszás után mennyire tud visszatalálni. De visszatalál.
Nem, azt hiszem, nem a bizonytalanság az, amit érzek, mégsem. Inkább, valami olyasmi, amely abból fakad, hogy ennyire fiatal. És még ő maga is elcsodálkozik, hogy micsoda erő és varázslat rejtőzik a hangjában.

Az a furcsaság van, hogy nem nagyon lehet eldönteni, hogy ez egy direkte manőver, vagy csak így sikerült; én közönségként amúgy is alig veszem észre, és olykor azt gondolom, hogy ez szándékolt eszköz.

Nem. Hidd el... biztos vagyok benne, hogy néhány év, és ezek eltűnnek.

De nem lehet, hogy ezzel együtt majd eltűnik ezzel valami fontos is?

Fejlődni fog még a hangja, meglásd.





De arra gondolok, hogy 'díva' lesz.


Hogy érted ezt?

Hát úgy, hogy az van, hogy a lemezeken 'díva' hangokat hallgatunk. Fenomenális, nagy volumenű, ultra-kigyakorolt áriákat. Atompontosak, bármikor reprodukálhatók. És ezek, bármennyire is jók, de eltűnik belőlük az a vékony hártya, amely, itt, mint valami varázslat, betakarja Léa hangját. A hideg profizmus jön majd. A profizmus is, tényleg, meg picit a hideg is.

Nem hinném. Sok van még benne, ami ki fog jönni. Nem lesz hideg sosem.


Sara Mingardo volt az egyik tanára, akitől énekelni tanult. Őt én nagyon szeretem. Egy hatalmas, különleges hang, egy majdhogynem furcsa tünemény. Bárki felkapja a fejét rá. Egy másodperc alatt kristálytiszta, hogy mitől szeretjük ennyire. Lea esetén semmi ilyesmit nem hallok. Csak azt, hogy 'csak úgy énekel', és ez a 'csak úgy', ez valamiért nagyon tetszik.

Nagyon komoly munka van ám mögötte, azt ugye tudod?

Valami olyasmit érzek, hogy ez a nő minden egyes porcikájával énekel. Sok nagy énekes, a tanult dolgait csillogtatja, és a kívülről elsajátított akadémista megfelelések köszönnek vissza, kifogástalan minőségben. Itt pedig, ez nem látszik, minden, ami jön, az ő maga.



Igen, ez pontosan így van. Az igazi jó énekesek ilyenek. De sokan meg nem. Számos alkalommal megtörténik, hogy a zenekar, vagy az énekes, teljesen elkápráztat. Akár nagyon-nagyon. Úgy igazából. De pont addig a 3'25''-ig, ameddig tart. Aztán, a hatás mindenestül elmúlik. Mire a kabátot felvesszük, vagy a lemeztokot becsukjuk, nem marad semmi. A felszín tökéletes diadala. Lea egészen más; ő, és a hangja, egyaránt a mélységet célozza.

Igen, kicsit hasonlóan működnek a befogadások. Filmeknél, a legbiztosabb véleményalkotó nálam az, hogy meddig tart a hatás. Az igazi jó filmeknél napokon keresztül gondolkodom még. Itt is ez van. Sőt, maga a 'Jupiter Dialógusok' is ebből született.

 



 
A Dunford-irányítás szerinted lényeges? Hogy ő az együttes vezetője?

Igen. Bizonyos, hogy sok mindent mozgat. És érdekes, hogy a másik srác, a billentyűs, a Jean Rondeau, neki van olyan feje, hogy azt várnánk, ő a központi alak.

Szexideál?, ilyeneket is olvastam. Én persze nem tudom, ezt ti tudjátok, nők.

 


Nem pont erre gondoltam. [nevet] Hanem arra, hogy olyan messiás-feje van, és akaratlanul is azt várjuk tőle, hogy hát akkor, váltson meg.... vagy legalább, oldja meg a nagy kérdéseket, itt, a zenében. De nem ő teszi szerintem.

Egyetértünk. A Barricades lemez, ahol ketten játszanak, de Thomas a kreátor, az nagyon tetszik;  most jelent meg egy szóló csembalólemez, Jean-al, az is nagyon jó, de az nem lóg ki a mezőnyből, sőt, van, amit mások jobban játszanak.

És ez a kastély Franciaországban?, meg a William Christie által megvalósított mini-akadémia?




Nagyon jó dolog, fontos, hogy a fiatal tehetségeket ilyen színvonalon útnak tudja indítani. Picit érzem még rajtuk ezt a hatást.
A fészek melegét.
De aztán nagyon hamar lábra fognak állni, és teljesen kirepülnek majd.




És tudtad, hogy a középkorban, úgy tartották, hogy a sas, ő tud a legmagasabbra repülni, és az egyedüli teremtmény, aki a Napba hosszan bele tud nézni?

Igen, sőt azt is gondolták, hogy ...


.
.
.





*         *         *











__________________________
Képek:
1: Novák Fanni
2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13-14-15-16