2018. január 20., szombat

A szerelem szavai - Szefárd dallamok








Szefárd zene.
Akkor ez valami zsidó-népzene-izé megint, mint a klezmer, lesz benne elektromos hegedű?





Nem.
Ez most más.
Időben kicsit vissza kell menni, hogy lássuk azt, hogy miből mi lett.

Reconquista.
Aránylag ismert fogalom; az arab uralom végét jelentette az Ibériai félszigeten, Granada visszafoglalása utat nyitott ismét a katolikus királyoknak.


Az évszám 1492.
Arról jóval kevesebb szó esik, hogy ez a szefárdok, vagyis az itt élő zsidók kiüldözését is jelentette egyúttal, sőt, azt ezt követő rettegett Spanyol Inkvizíció eredeti célja a zsidó népességtől való megszabadulás, ami a legyilkolásuk, erőszakos áttérítésük, ill. kitelepítésük volt, gyakorlatilag egyszerre. A boszorkányok csak később jöttek.


Az elmenekülő szefárdok szétszóródtak, egy részük úgy maradhatott, hogy felveszik a katolikus hitet, ők voltak a marranók, akik mégis titokban hűek maradtak Mózes hitéhez.
Később szakaszosan folytatódott az üldöztetés, egészen a legújabb korokig, és ma, néhány kicsiny túlélő-leszármazott rész szerte Amerikában, Európában és Izraelben lelt nyugalmat.


Az ibériai eredet, a hosszú mór behatás, az állandó vándorlás és keveredés mindenféle népcsoportokkal, a ladino nyelv, alátámasztva egy nagyon erős spirituális létezéssel, egy igen különleges zenei világot eredményezett.

Szefárd zene.
Két fiatal portugál zenész életre hívta a ma már híressé lett Noa Noa projectet; ez az ibériai népcsoportok sokszínű zenei kultúráját kutatja, amelyek eredménye a számtalan kiállítás és tanulmány mellett, a ’hangzó melléklet’, a Noa Noa lemezek.


Az elsőről már volt szó itt a blogon, azóta kultlemez lett, mindenféle díjat besöpört, és Portugáliában a lelkes közönség, a hanyatló CD korszakban, szó szerint kivásárolta a boltokból az utolsó darabot is. Azóta jó pár lemezük elkészült, a project szépen halad.
Ez a legújabb, a második, kimondottan a szefárd zenére dedikált lemez.


Gyönyörű, minimalista borító, fekete-fehér, egyszerűen tökéletes.
A szerelem szavai.
Kilenc track, alig több, mint egy fél óra összesen.
Már kívánatos.

Milyen is ez a zene?
Feldolgozás? Rossz a kifejezés, mert valahogy nem jó ízű a zenében. Inkább újra-alkotás. Új, valami eredeti, ez a kulcsszó. Micsoda szép anyanyelvünk van. Eredeti, rögtön kettős, egymás elleni  meta-jelentéssel; egyrészt eredeti, az eredethez nyúló, ősök hagyatéka, másrészt eredeti, nem olyan, mint a többi, hanem leginkább saját maga.
Pontosan ilyen a lemez.
Népzene és régizene keverék? Halványan igen. Azért halványan, mert magyarok vagyunk, akik ezt olvassátok, és nálunk tényleg sok dolog van, szinte mindent mi találtunk fel, de most ilyen pont nincs. 


Mert nálunk a népzene nagyon régen különvált és magasba emelkedett. A feldolgozott népzenétől én konkrétan kiütést kapok, még szegény Kodályt sem bírom…

Itt teljesen más a helyzet.
Régi zsidó dallamok, arab zenék lehelete, messzeföldi hatások. És a jófülűek, egyértelműen az ibériai dallamkincs, sőt, egyenesen a fado nyomát vélik hallani. Mert Portugáliában vagyunk.
Igazából egyik sem, és mindegyik, egyszerre.
Mert ez valami új dolog, annyira új, hogy teljesen réginek tűnik.

Noa Noa. 
Emlékszünk, Gauguin útinaplója Tahitiből? Aki meg merte tenni, hogy letette az ecsetet meg a giccses csendéleteket, fogta a bőröndjét, és elment, messze, Polinéziába, a barna nőkhöz?


Mielőtt felszisszenünk, hogy demiértnemlehetazeredetit?, jusson eszünkbe, hogy 1911 előtt nem létezett szefárd zenei lejegyzés, semmilyen formában. A maradványszemcsékből kellett elővarázsolni valamit.

Igazából jól mondta Savall, hogy minden mai régizene kortárs zene… mai zenészeknek a mai fülek számára kell mondani valamit, amelyek Mozarttal meg Csajkovszkijjal meg (akár) Stockhausennel meg a Felkelő Nap Házával vannak kibélelve.


Kezdésből egy régi altatódallam. 
Két dolgot történik. Egyrészt, valóban, leállítja a kattogást és a pörgést, elmélyít. Talán el is kábít. Másrészt segít belehelyezkedni a mintázatba, a mélyebb megértésbe. Az ereszkedő ívben, teljesen más ütemben, micsoda lehetetlenség, esetleg a Tarantella akkordjait véljük kihallani?


A hangszerelés szintén minimalista. Pengetősök, nagy ritkán egy vonós, dobok és csörgők, és csak ketten játsszák, ez egy kétszemélyes együttes. Lant és colascione, és van egy csudaszép hangú saz, egy török hangszer, de finoman vegyes, inkább európainak tűnő akkordkiosztással.
A dobok, az itt egy külön történet. Nem püfölés, nem a metronóm-alap. Inkább végtelenül finom lüktetés, mint a szívdobbanás, a zene alaplétezését adja. És rendkívül mély. Hangilag is, és metafizikailag is.



Azt a különleges monotóniát adják, amely kulcsa az egész lemeznek. Mert a szívdobbanáshoz valóban erősen hasonlít: nagyon ráfigyelve, kiderül, hogy nem egészen szabályos, pont, mint az EKG görbe. Az eltérések egy része szabályos hiba, mérhető, a másik részük viszont teljesen irracionális, semmilyen függvénnyel nem írhatók le. Úgy tűnik, hogy az élő rendszerek egyik sajátossága ez a furcsaság.


És ez, mint egy nagyon speciális fogaskerék, illeszkedik az arra fogékonyak ritmus-tudattalanjába, szinkronicitás lesz, és innentől majdhogynem drogként viselkedik. Tehát, lesz, aki megőrül érte, és lesz, aki csak a vállát vonogatja.

Az énekhang igen szép, a tetején egy különleges ragyogás, férfi hangban erősen ritka.
Nagyon tiszta dolog. Az egész lemez az.



Ügyesen összekevert kompozíció, amely az érintett kultúrák mindegyikéből beemel egy keveset, amolyan mai divatos crossover-féle?


Vagy szemöldök-felhúzással értetlenkedünk, állunk a pucér barna nős képek előtt, Gauguin kiállításán 1893-ban, Párizsban?




Nem, most jóval egyszerűbb a helyzet.

Zsidó üzletben, spanyol és portugál kelmék között válogatunk, arab kávét kortyolgatva. A Cordobai Kalifátus joghatósága és védelme alatt. Ahol arab és zsidó tudósok együtt fordítottak latinból korai filozófiai és metafizikai traktátusokat, amelyet még régen, valamelyik spanyol uralkodó hozott magával Rómából..




Napok óta csak ezt a lemezt hallgatom.








Nagyon-nagyon, különösen ajánlott.













__________________________
Noa Noa project: itt
__________________________
Képek:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13-14