2017. január 28., szombat

Szépség-ápolás - Carceres zenéje











Ibériai eredetű régizenét hallgatva, és az eredetszálakat figyelve, legtöbb esetben felbukkan ez a kifejezés, hogy Cancionero; ezek tulajdonképpen daloskönyvek, gyűjteményei a korabeli népszerű dallamoknak és műveknek, illetve feldolgozásoknak.


A spanyol uralkodók, szinte kivétel nélkül, komoly udvari zenésztársasággal rendelkeztek, ennek a zenei kultúra szempontjából meghatározó hagyománynak talán az első megteremtője Kasztília és Aragónia, valamint Nápoly királya, Alfonso el Magnanim, a legendás Nagylelkű Alfonz volt, aki még valamikor az 1450-es években, vatikáni mintára lemásolta a pápai kórust és zenekart, így létrehozta a King Chapelt, odacsődítve Európa legjobb szerzőit és zenészeit, akik között flamand, német, itáliai és francia születésűek is szép számmal akadtak.


Ők aztán,  mint valami utazó nagykövetek, vagy inkább hosszújáratú vetőgépek, a fontos európai városok között ingázva, egy finom hálózatot hoztak létre, mely az európai zenét olyan magasra emelte, hogy ma is szédülünk, amikor felnézünk erre a tüneményre.
A fénykor folytatódott, tetőpont környéki egyik bástya, egy fontos kulturális vezéralak Aragóniai Ferdinánd volt, aki a Turia partján, Valencia függőkertjei között egy igazi csodabirodalmat hozott létre. 


Emlékszünk?, felesége, Kasztíliai Izabella támogatásával indultak útra azok a hajóhadak, amelyek felfedezéseikkel Spanyolországot világbirodalommá tették, Ferdinánd személyisége és zeneszeretete pedig hozzájárult ahhoz, hogy az arisztokrata körök messze földről jöjjenek megcsodálni és élvezni kertjeit, virágait, festményeit és legfőképp koncertjeit.


Kultúrmecénás, ma valami ilyesmit mondanánk.
És ettől volt erős Spanyolország, nem pedig a sok katonájától meg hajóhadától.

Ebben a környezetben élt és alkotott Bartomeu Carceres. Életéről gyakorlatilag semmit sem tudunk, viszont néhány műve, különböző daloskönyvekben fennmaradt; ezeket fogta össze Jordi Savall egy lemezen, 1990-ben, amely azóta legenda lett. Annyira, hogy az eredeti Astree kiadás beszerzése manapság gyakorlatilag lehetetlen



Az AliaVox aztán a 25. évfordulójukra kiadott egy négylemezes díszkiadást az AliaVox Heritage keretében,  egy 625 oldalas booklettel, ejha, és az egyik CD pont ez a Carceres lemez, és ráadásul SACD-n, mekkora gyönyörűség…


Néhány track gyakorlatilag megakaszt. 

Falalalanléra a cím; hogy mi is ez?, kicsit nehéz behatárolni, elég egyszerűnek tűnő hangutánzó frázis, de ha megpróbáljuk kiejteni, a pszichénk ritmusba kényszeríti, vagyis már zenél a szó maga. Mármint most is, a 21. században, Beethoven, a Felkelő Nap háza meg Stockhausen után, ez azért érdekes. 
Ráadásul ttt egy olyan furcsaság történt, amely pár száz évig még szokásban marad, vagyis az utca porából beérkezik egy dallam, kap egy szakrális szép szöveget, egy bonyolultabb hangszerelést, és mehet az egyházi ünnepi dalok közé. A dallam igen erős, szinte kínálja magát a többszólamúság; Savall végigvezeti az énekszólamokon egyenként, csoportokban és együtt, a kíséret is mindenféle variációban, az egész, mint egy szövőszék, azonos sorszám és távolság, de bonyolult és gyönyörű minták jönnek ki belőle.

Aragóniai Ferdinánd  idejében a Karácsony egy különösen kedvelt ünnep volt;


No la devemos dormir egy szép karácsonyi éneknek indul, kicsit olyan himnuszos, kb  Jertek, virrasszunk kezdetű szöveggel, a végére az ünnepélyesség annyira áthatja, hogy ilyen emelkedettséget jóval később Monteverdi vesperásaiban hallhatunk; Montserrat Figueras hangja pedig olyan, hogy az jut eszünkbe, hogy ez itt most nem zenehallgatás, hanem egy találkozás….


Ez pedig a híres Con que la lavaré, egy kozmetikai jelentés a 16. századból, ahol a boldog nők citromos vízzel mossák arcukat, de a reménytelen szerelmesnek csak a könny jut…annyira népszerű volt, hogy kb. 350 évet eltöltött az ibériai slágerlistákon, ragyogása ma is teljes. Amit itt Savallék művelnek, az döbbenetes. A kíséret az egyszerű uniszónótól a pengetős diminúción keresztül a legszebb consort-jellegig tart; ahogy indul, az első versszak, az énekhang már káprázatos, aztán középtájon pedig:


Montserrat nagyon-nagyon ritkán mutatja így magát. Teljesen és totálisan intimszféra, szinte szégyellem megmutatni. Van valami furcsa rövid ölelkezés a gambával, a szemükben az a különleges fény, kicsit most beszűrődik, néhány másodpercig ugyan, a mi lelkünkben pedig ott marad a lenyomat.

Igen, megtaláltuk az egész lemez titokzatos középpontját.

Az utolsó track egy szinte fél órás ensalada, mi is ez a műfaj?


Most kivételesen helyes a magyar áthallás, valóban a salátáról van szó, amolyan egyveleg-féle, magukban és együtt is jól hangzó dallamokból egy csokor. Itt a kiindulás hét villancico, amely aztán mindenféle formát vesz fel, valóban, az elején tisztán beazonosítható a portugál Folia, aztán kissé olyan lesz, mint egy színház, amelyet egy komoly misztériumjátékból emeltek át a könnyebb deszkákra. Sokszínű és tarka hangorgia; mégis valahogy sokkal komolyabb lett, mint egy templomban felhangzó szertartás. A szöveg és a zene végig Szűz Máriáról, Jézusról, a hét pásztorról és a karácsonyi ünnepkörről szól, néhol sejtelmesen, aztán a 250 évvel ezelőtti Bölcs Alfonz cantigáihoz hasonló dallamokkal, olykor pedig egy szabadtéri komédiás sátor hangulatát adják, egészen pazar zenei alátámasztással.
Az egész salátástálon a mártás, finom olajkeverékekkel, ami strukturálja és összetartja az egészet, a tánc, itt egy igen régi itáliai pavane, egyenesen a valenciai palotából.


A végén egy egészen gyönyörű ima, így kezdődik, Gloria, Patri, et Filio, et Spiritui Sancto, felismerjük, ugye?, kijelöli a felfelé vezető ösvényt. A zenei megfeleltetés igen szépre sikerült; teljes határtalanság érződik.

Végighallgatva a lemezt, kicsit furcsa érzések is lesznek. Mert tudjuk, hogy akkoriban a betűvetés és az olvasás tudománya még nem terjedt el, faekével tolták a földet, a lapos Földet, viszont annyira magas esztétikai színvonalat sejtünk ebből az egészből, hogy komolyan elkezdünk gondolkodni azon, hogy ha ilyen zenéjük volt, akkor hogyan öltözködtek, milyen cipőkbe járkáltak, miket ettek és ittak, milyenek is voltak azok a függőkertek, hogyan voltak szerelmesek, és egyáltalán, hogyan gondolkodtak az egész világról meg a planétákról a fejük fölött…?



A válaszok szépen sorban, egymás után, ott vannak, belül, csak meg kell hallani..

Feltétlen, módfelett ajánlott.




_________
Képek:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10