Most jöjjön egy kicsit régebbi lemez, amit sokszor
ajánlottak/ajánlottunk már, de úgy igazából nem beszéltünk róla, talán kicsit
Marin Marais-nél.
Korszakalkotó.
Korszakalkotó.
Mert valamit elkezdett, amit a többiek tovább utánoznak. Mert
finoman beledobott a vízbe valamit, ami azóta is hullámzik.
La Folia.
Aki vágja az angolt, vagy más
latin alapú nyelvet, rögtön rávágja, hogy ’folie’ vagy ’folly’, az kb. őrült,
olyan megbolondult-féle.
1400–as évek.
Sok furcsaság történt ekkortájt a
zene területén, amiről hallgatnak a krónikák, leginkább az egyházi cenzúra
miatt. Volt pár dallam, amely az emberekben furcsa és titkos gerjedelmet
okozott, táncukat egyszerűen nem tudták abbahagyni; egész falvak
megőrültek, emberek indultak el táncolva és koszos hordákba verődve mentek,
maguk sem tudva, hogy merre…néhány hétig húzták csak, betegségek és martalócok
prédáivá lettek. A korabeli, eléggé foghíjas beszámolók után a mai szakirodalom
ezt a jelenséget úgy írja le, mint táncjárvány vagy táncdüh; de leginkább
találgatások vannak, hogy mi is volt ez az egész homályos história. Valamiféle
tömegpszichózis vagy a pestishez hasonló járvány konkrét kórokozókkal – senki
sem tudja. Egyszerűen nincs elég információ egy olyan korból, amikor előfordult
az, hogy a fele lakosságot kiirtotta valami halálos fertőzés.
Az Egyház az egyetlen lehetséges
megoldást választotta: betiltotta őket, besorolva őket a hírhedt Forbidden
Dances bűnös csokrába. Aztán a tiltás kilazult, a balhés korszak lezárult, a
felejtés beindult.
A dallamok nagy része elveszett;
nem biztos, hogy bármiféle összefüggés is volt köztük; földrajzilag a
Német-Alföldtől Portugáliáig két nevezetes túlélő maradt: az itáliai Tarantella
és az ibériai Folia, mindkettő a népzenébe menekülve maradt meg.
A Folia – portugál
eredetűnek mondják, igazából senki sem tudja, honnan származik; első lejegyzés
az 1400–as évek végéről maradt ránk. Aztán végigmasírozott a
zenetörténeten, millió-millió feldolgozás és átirat; a barokk idején
gyakorlatilag tananyag volt, aztán, mivel igazából egy osztinátó, egy
basszus-alap, ez a variánsok számát erősen megemeli.
Elsőre megnyerő.
Hogy miért?, először is, mert dallamos, mármint nagyon harmonikus, annyira, hogy szinte túlságosan is, bizonyosan erős horgonypont azon a területen, amit kollektív zenei tudattalannak nevezünk. A humán melódia-orientáltság mindig erős, minden korban, akkor is, ha voltak szerzők, a legnagyobbak közt is, akik ezt lenézték vagy simán kifelejtették, vagy egyszerűen képtelenek voltak rá, (J. S. Bach), és akkor is, ha a mai korunkban a rossz minőségű zenék devalválták ezt a fontos részét a zenei gondolkodásnak.
Hogy miért?, először is, mert dallamos, mármint nagyon harmonikus, annyira, hogy szinte túlságosan is, bizonyosan erős horgonypont azon a területen, amit kollektív zenei tudattalannak nevezünk. A humán melódia-orientáltság mindig erős, minden korban, akkor is, ha voltak szerzők, a legnagyobbak közt is, akik ezt lenézték vagy simán kifelejtették, vagy egyszerűen képtelenek voltak rá, (J. S. Bach), és akkor is, ha a mai korunkban a rossz minőségű zenék devalválták ezt a fontos részét a zenei gondolkodásnak.
Másodszor, a Folia nem annyira
ártatlan, mint amennyire gondolnánk. Erősen invazív, vagyis, finoman, de
rendkívül erőszakos, belefészkeli magát az elmébe, ahol aztán a tudattalanba
süllyedve elvesztjük a kontrollt fölötte, s kétséges, hogy egyáltalán mit fog
majd csinálni.
A kései foliáknál, a jó
előadásokban egy érdekes divergencia könnyen megfigyelhető: a lassú részek
egyre lassabbak, a végére gyakorlatilag leáll a zene, akár egy-két másodperces
szünet sem ritka egy alapvetően pörgő zenében; a gyorsak pedig egyre
gyorsabbak, annyira, hogy simán őrületbe fut a dolog.
Maga Savall mondta, hogy a tánc éppúgy abbahagyhatatlan volt, mint a zenélés, véget vetni pedig sokszor egy vödör hideg víz segített a nem is túl régi Portugáliában.
Valóban, lemezről hallgatva a befejezések mindig kissé erőltetettek, ki kell lépjenek ebből a furcsa diliházból. Az, hogy az emberi pszichében ez az ártatlannak tűnő pár akkord miért csinál ekkora kavarodást, külön értekezés tárgya lehetne.
Maga Savall mondta, hogy a tánc éppúgy abbahagyhatatlan volt, mint a zenélés, véget vetni pedig sokszor egy vödör hideg víz segített a nem is túl régi Portugáliában.
Valóban, lemezről hallgatva a befejezések mindig kissé erőltetettek, ki kell lépjenek ebből a furcsa diliházból. Az, hogy az emberi pszichében ez az ártatlannak tűnő pár akkord miért csinál ekkora kavarodást, külön értekezés tárgya lehetne.
Savall a kezdetektől fogva Folia-mániás; a régizenében ő hozta divatba ezt a
dallamot; négy híres lemezt is útjára indított.
Ez az első, tisztán
Folia-specifikus. Végigvezet a kezdetektől a késő-barokkig. A fehértokos
Zanetti gambája az egyik hangszer, amin játszik, hathúros, 1550–ből, eredeti;
különleges, kicsit fakó-fahangú, egyik leggyönyörűbb gambahang, ami lemezen
létezik; elképesztő futamokat tud rajta, de olykor meg csak egy sima akkord -
mégis nagyon-nagyon mélyen megérint. Virtuóz, atompontos, kidíszített, érzelmes
de soha nem érzelgős – ezeken túl van valami finom, meghatározhatatlan tényező,
amely miatt azt mondjuk, hogy zseniális.
Betesszük a lemezt, első szám, első hang.
Egy csörgő. És kezdődik egy furcsaság, mert az ütem pontos,
nagyon pontos, de épp nem az elvárt és megszokott helyén van; kb. az alapütem
4/6 – 5/6 között lebegteti végig. Próbáljátok csak lekövetni…nem biztos,
hogy sikerül elsőre.
Ez a legelső track, egy Early Folia, az énekelt változata Rodrigo
Martinez néven ismert, a zene és a variációsor metafizikusan igen komoly
magyarázatokat szült, a szöveg itt viszont rendkívül szimpla, mondhatni
bárgyú… kb. hogy Rodrigo micsoda egy csákó, hogy a libákat tereli, aztán meg
azt hiszi, hogy tehenek, hej…
Az orgonista-szerzetes, Martin y
Coll 1700 körül - ő sem úszta meg.
A végén Corelli és Vivaldi, őket is megőrjítette ez a dallam.
Az első négy számnál Savall
mellett a continuo Behringer (billentyűs), Lislevand (lant) és Pedro Estevan
(ütősök). ilyen fokú varázs-összhang rendkívül ritka tünemény; a kései foliák
fő előadója pedig Manfredo Kraemer; amit hegedűn művel, azt a mai napig
utánozzák.
A hangminőség nagyon jó; 1999 –es
AliaVox, az elsők között; vagy háromszor újranyomták már, SACD –n is elérhető.
Nagy rendszereken egészen hipnotikus.
Egy reneszánsz osztinátó
mantra-szerű ismétlése – mindig érdekes dolgokat hoz ki. Furcsa, de simán ebből
lett a mai popzenében a ’loopolás’, ami lehet, hogy sokszor szimplán sz..r, de
sokszor meg finom, elsőre soha ne becsüljük le, a történet nem egyszerű
semmiképp.
A lemez nagyon jó példa arra, amit a régizenében mindmáig sokan nem értenek szép Magyarországon. Mert csak pár akkordról van szó, ez van leírva, ezek ismétlése zajlik, hosszú tízpercekig, akkor ennyi az egész? Sehol egy árva ellenpont, a fúgának nemhogy művészete nincs, de egyetlen megjelenése sem…tehát akkor, mint egy reneszánsz tánc, egyet jobbra, egyet balra, de legalább a ruhák szépek.
Ez a ráközelítés akkorát rombolt nálunk, hogy itthon 25 évvel Savall után hallhatók az első reneszánsz zenék meg foliák, ahol ezt nem így gondolják, ahol hasonlatosság van ehhez a lemezhez. És így mi is mást gondolhatunk róla.
De akkor mit is?
Hogy a dallamosság valóban
feltűnő.
Hogy furcsa, de intellektuálisan zaklató.
Hogy felkavaró.
Hogy igaza van Heisenbergnek,
hogy a nehézség mindig is a megfogalmazásban volt és van.
Mert nincs két egyformán
megszólaltatott akkord a 78 perces lemezen.
Mert megmozdít valamit mélyet,
egészen belül.
Mert teljesen értjük, amikor
Odüsszeusz, immár hazatérve, kipihenve, frissen nyírt szakállal, sétál az
ithakai piacon, és turkálja a datolyát meg a paradicsomot, nézi a szép nőket,
közbe egyfolytában arra a zenére gondol, amit akkor hallott, a messzi tengeren,
hozzákötözve az árbóc rúdjához..
Mert kezdjük megérteni, hogy az
egység a dolgok középpontjában van, vagyis a dolgok felszínén. Ez a felszín a
forma. Ami a dolgok felszínén van, az bennük a legmélyebb.
A variációformák finom
különbözőségét hallgatva meg azt, hogy a világ jellege nem az ellentétekben,
hanem a különbségekben van. Minden hasonló különbözik, és minden különbség
hasonló, de úgy, hogy soha a hasonlóság teljesen egybe nem esik, és soha a
különbség teljes ellentétté nem válik…
Vagyis tanít zenei különbséglátásra, minket, akik alapvetően ellentétekben és
ellenpontokban gondolkodunk.
Ha nem megy az analógiás
gondolkodás meg a metafizika meg Hamvas Béla, vagy esetleg, sőt, a Kilencedik
az óriási nagy kedvenc, akkor is feltétlen ajánlom.
A régizenéhez pazar belépő.
Amúgy meg fogjatok egy akármilyen gitárt, érdemes. Am – E – Am – G – C – G – Am – E, és így tovább, végestelen végig, csak győzzétek abbahagyni…
* * *