2017. szeptember 13., szerda

Utazások Nápolyban - Ascanio Maione







Nápoly, 1600-as évek kezdete.
Ascanio Maione. Már a név igen különleges hangzású.
A Santissima Annunziata Maggiore bazilikában orgonista, később maestro di capella tisztséget is elnyeri  De Macque tanítványa, Trabaci kortársa, vagy inkább egyenesen vetélytársa.


És kiváló dupla-hárfa játékos.

Két gyűjteményt adott ki, amely híres lett, egyfajta összegzést a régi Neapolitan Music billentyűs műveiről, de a lemezt hallgatva, inkább egy különleges utazási napló, melyben elmeséli, hogy miket látott az akkori Nápolyi Királyság zenei kultúrájából. Ami tényleg annyira különleges volt, hogy ma egy külön szelete a zenetörténetnek.


Az első részben négy recercar adott hangnemekre, illetve egy-egy régebbi, reneszánsz témára  
Mi is ez a recercar? 
Egy teljesen szabad fantázia-forma, legalábbis, akkor még jóval nagyobb szabadság volt, ha ez a műfaj szóóba került.. És mindez több szólamban.
De van valami furcsaság. Mert ez inkább ál-polifónia; néhol csak akkord-szerű kíséret, máshol pedig teljes értékű külön szólamok, váltakozva, szép ívek szerinti találkozásokban.
És, laikusként, egészen lenyűgöző, amikor egy harmadik szólam, sőt, egy negyedik is előáll, pedig csak két kéz játszik….a Reneszánsz idején a hardcore polifónia már ezerrel ment, ez most egy egészen szelíd változat; a harmadik szólamig nagy biztonsággal követhető, és persze ellenpont-akrobatika sincs, nem veszünk el a duodecim-kánon kettőzött tükörformájában, mint majd 150 évvel később…


Aztán canzonák és toccata-k, meg egy diminúció egy Ferrabosco témára.
Mi is a toccata?
A szó eredetileg érintést jelent, itt valóban még ezt halljuk, nem pedig azt a satu-formát, amivé alakult később. A hangszer ezt az igazi érintést adja, mert a csembaló az pont ilyen. Pengetős, belepenget, bele-érint a zenébe. Nincs piano és forte, de valami sokkal fontosabb van: a billentés, a leütés milyensége a tónust sokkal jobban változtatja, mint pl. a zongorán. Egy gyors pendítésű húr hangja alig hasonlít egy lassú pendítésre. Fogjunk kézbe egy gitárt, nagyon hasonló a helyzet.


Nagyon harmonikus, gyönyörűség hallgatni.
Az előadó, Francesco Tasini, régibillentyűs-specialista, úgy játszik, hogy talán még a zongora-fanokban is egy finom sejtés körvonalazódik, mármint a hangszerek fejlődését illetően…



A további rész pedig 20 rövid partita egy Romanesca témára.
Reneszánsz variációk mantra-szerű ismétlése, láttunk már ilyet. Ez a blog is teli van ilyenekkel, akkor most is ez következik, ugye?

Hát nem.
Itt most valami másról van szó. Valami bonyolultabbról.

Hogy értsük, kezdjük azzal, amit általában ismerünk..
A megszokott variációk igazából ismétlések, pici eltéréssel. Ezek a kicsi eltérések adják a kulcsát a nagyszerűségnek, mert a díszítések mássága és az előadás hogyanjának finom módosítása  maga a lényeg. De alapja a magyarországi reneszánsz-értetlenkedésnek is, a Zeneakadémián, ahol még mindig ott tartanak, hogy a reneszánsz tánc, az az egyet jobbra, egyet balra, de a ruhák legalább szépek…


Itt most nincs sem egyformaság, sem ruhák, sem pedig a fenti variáció-sor.
De akkor mi az, amit hallunk?
Hát, nem egyszerű válaszolni.


Ha toronyiránt nem megy, akkor legyen körül-írás. Tulajdonképpen egészen hasonlóan, mint ahogyan a partiták csinálják. Mert a legpontosabb magyarázat a nem-pontos magyarázat-sor.

Szóval, ez inkább egy zenei asszociációs-folyam.
Mint színes síkidomok.


Egy olyan kocka lapjai, amelynek az alapszerkezetét, a hálózatát kivettük, és csak az oldalak maradnak, de úgy szólal meg a zene, hogy összeáll a kocka mégis.

Egy fekete-fehér nyomat-sorozat, mégis telve láthatatlan színekkel, amelyek valahol mégis megjelennek. Soha nem kérdezzük meg, hogy miért szürke a piros fotel, vagy a fű a nagymama kertjében, hiszen látjuk, hogy piros illetve zöld. De nem kívül látjuk, hanem belül. Mint ahogyan itt halljuk..



Egy szinonima-gyűjtemény, kulcsszó nélkül.

(ember):
alak, koma, pacák, hapsi, pasas,
pali, muki, ipse, krapek, tag, ürge, 
figura, férfi, muksó, pasi, fickó, 
csávó, manus, hapek, arc, fószer, 
fazon, csóka, csákó, legény, hapi, 
srác, fiú, úr, pofa, személy, illető, 
mandró, fráter, szerzet, szivar


Egy katedrális, amelyet 20 partita világít meg, egymás után, egy-egy területet csak, de aztán a kép megjelenik, tűélesen, 3D-ben.
Amúgy a pásztázó elektronmikroszkóp hajszálra így működik.



Egy szép sorozat Barkochba-kérdés, de rákérdezés, az persze nem ér..


Van gyors kérdés, kicsit lerohanós, és van lassú, amolyan finoman-bekerítős, körbefolyatós, ezek váltakoznak, végig, a húsz partitában..



A nagy gyönyörűség természetesen abból fakad, hogy ismerjük ezt a Romanesca-témát, épp csak a könyökünkön nem jön ki, már akkor ismertük, amikor kézbe fogtuk a lemezt, de ez a furcsa úgy beszélek róla, hogy megmondom, milyen kabátot hord, szereti-e a szilvás süteményt, meg van-e bérlete a kettes villamosra zenei megvalósítása egészen lenyűgöző.



Nápoly mindig különleges.
Az állandó verőfény. 
A tenger   
A szél Afrikából..


Az a mérhetetlen kosz és rumli és zsibvásár az utcákon, hogyan is lehet ennyire tiszta zenéjük, nem tudom.

Faggatták a nápolyi polgármestert az őrült és kaotikus közlekedésről, hogy miért megy mindenki össze-vissza, hiába a közlekedési lámpák. Komolyan nyilatkozza, bele a kamerába, hogy amikor zöld, az olyan, mintha nem lenne lámpa, a piros meg azért van, hogy kicsit jobban figyeljünk. És a sárga?, kérdezte valaki, gondolkodik kicsit, hát, az azért van, hogy örüljenek az autósok, mert az annyira nagyon szép szín…


Itt is ezt érzem. 
Kicsit vad, Európa legszélén, régen spanyol, most olasz, de leginkább Nápoly maga. 
Valami finom naivitás, elfedett szépségkultusz, a Vezúv árnyékában, valami régebbi zenei szövet, a belső ragyogás tisztaságával átitatva.




Feltétlen javasolt utazás.





_________________
Képek:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13-14-15