2017. augusztus 23., szerda

Cecus - A vakság metafizikája











Vannak lemezek, ahol a zene az jó, és tetszik úgy magában; vannak lemezek, ahol a helyzet jóval bonyolultabb, merthogy valóban tetszik, sőt, valami különleges többletet érzünk benne, de az igazi élmény akkor jön el, amikor rá tudunk hangolódni azzal, hogy legalább a kérdést megtaláljuk, amire a lemez válaszolni akar. 
Kicsit belemerülve a mögöttes filozófiákba és fejtegetésekbe. 
És persze magába a zenébe.


Ilyen lemez a Cecus.

Az évszám az 1500–as évek legeleje; a szerző, aki köré épül a lemez, Alexander Agricola.
Graindelavoix - az együttesről már volt szó, az olykor kiakasztó előadásmódjukkal egy nagyon makacs és szigorú ösvényt járnak, de pár éve egy egészen furcsa dolgot követtek el: egy eleve nagyon bonyolult fogalomkör metafizikai és zenei kapcsolatait vizsgálták, ez pedig a Caecus, a vakság.

A vakság, a vak ember – ma is számos sztereotip, olykor jogos fogalom és gondolat él bennünk; a késő középkorban úgy tűnik, ez más volt kicsit. 


Dupla sínen ment a megközelítés. Az egyik az volt, ami, mint fogyatékosságot, szimplán összehozta az idiótákkal és a hülyékkel, akik ott bolyongtak az kegyhelyeken és templomok körül, vagy jobb esetben, a ház előtt, egy padon ülve, várták, hogy valamelyik családtag vezetgesse őket. 


A másik vonal, ami most jóval érdekesebb, a vakságot egy speciális pszichikai és lelki kondíciónak tartotta. Egy állapot, amikor a külső látás helyett egy belső látás van, amelynek éppúgy megvannak a törvényszerűségei, az optikája. Amikor a panorámalátás látszat-rabszolgaságából kiszabadul az elme, és a belső utakon bizonyos harmóniákhoz más módon jut el. A belső gondolkodás más lesz, kicsit hasonló, mint a zenében, ahol az előadóknál mindig kialakul egy image, amely nem kép, amire a szemünk emlékszik, hanem egy másik kategória, ill. egy harmadik, valahol a kép és a gondolat között. Ezek mentén, pontról pontra, ill. láthatatlan vonalak mentén épülnek fel a dolgok, mondhatni az egész létezés. 


A memória struktúrája más lesz; más feladatokat is el kell lásson, amit a látók egyszerűen a szemükkel tudattalanul elvégeznek, cserében viszont ők (vagyis mi), csak erős koncentrálással tudunk felépíteni  sok olyan dolgot, amely amott eleve már áll. Furcsa módon egyetlen szó nem esik arról, ami alapvetően hiányzik nekik, legalábbis a zenével kapcsolatban nem, mivel ők is látnak, csak másképp, vagyis  ez az egész inkább úgy tűnik, hogy ’szokás kérdése’…
Ez azért nagyon szép hozzáállás.


A helyzetet tovább bonyolítja, hogy egyes középkori források a zene (akkori) eszköztárára következetesen mindig a színek szót, illetve fogalmat használta, a fordítás-kísérletek itt rendre megfeneklenek. A nyelv metafizikája itt kimondottan segítség: rendre felbukkannak hasonló szóalakok, ma már teljesen más fogalomkörre vonatkozva, de sejtetik, hogy a belső lényeg ma is ugyanaz, 
Példák?, ott a hangszín, a színezet, a tónus; vagy a kromatikus skála, amely színekre és hangokra is létezik. Az oktávra meg azt mondjuk amott, hogy okta. 

A ’színek objektivitása’ kérdésbe pedig a látók  egykettőre belegabalyodnak, mert az észlelések egyformasága semmiképp sem mérhető. 
Szó esik még régi, középkori miniatúrák vak-ábrázolásairól, ahol a zene/hangszer vagy valami tánc szinte mindig ott van a színen, a kromatikus intervallumok láthatatlan színeiről; 


Dürer képein a megrajzolt szél és hang lehetetlenségéről; a legendás vak hegedűsökről,  a reneszánsz perspektivikus térről és a vakság progresszív teréről, a monokromatikus színekről, a vizualitás és a hangok közti  tér jellegzetességeiről; a hangok és a mozgások/dimenziók közti egység megteremtési kísérleteiről. 
És még sok egyébről.


Az egyik legérdekesebb booklet, amit olvastam.

Sok idegen, néhány ismerős dallam;  páratlan előadásmóddal megbonyolítva; az atmoszféra, a különleges feeling nagyon erős. A késő-középkori, vagy a Reneszánsz polifónia, az egy alapvetően nem egyszerű zene, csak másképp, mint ahogyan később bonyolították a dolgokat. 



Bach itt minimum a Rubik kocka a sima fakockához, vagy nem, inkább a dobókockához, amit azért beleng a kis eseményszámú valószínűségszámítás hiábavalóságának misztikája és gyönyörűsége, tehát a komplikált befogadhatóságra még ráül az irracionalitás jellegzetes nemértem-de-mégis-értem homályossága, a dallamosság meg inkább valahol belül, ráadásul Agricola kifejezetten szerette a mozgalmas részletességet, az ellenpontokkal meg egyenesen akrobatikát csinált…

Szóval, ez így kissé riasztónak tűnik.
De nem az. 
Nem kell elszaladni.


Hallgatva a lemezt,  már a gyönyörű hangzás belesodor, belehúz ebbe az egész zenei világba. Aztán meg pont olyan lesz, mint a Balaton színe, minden egyes alkalommal más színű lesz a zene, a szigorú objektivitás szépen olvad. 


Meg amúgy, mi is történik, amikor zenét hallgatunk?, és esetleg csukott szemmel, mint ahogyan sokan teszik, 500 év után, akár egy operaházban, a nagyáriát hallgatva, pedig ott a sok díszlet…?
Meg amikor belső ívekről beszélünk, amelyet a szerkezet sehogyan sem támaszt alá?
Meg amikor a harmónia-érzet fokozódik, de utána a díványon félórákig csak körbebeszélni tudjuk, hogy igazából mi is történt?


A kérdések a lemezen, a válaszok pedig valahol belül…. szétszóródva a progresszív térben…..vagy a Mátrix függvényeiben, meg a rengeteg szúfi idézetben, ott, a filmben…? 


Vagy a Graindelavoix énekesében, ahol egyszer csak finoman beremeg a hang, mert tudja, amit mi is, pedig először halljuk, hogy a következő taktusban be fog lépni egy olyan gyönyörű basszusszólam, dobbal kísérve, hogy mint egy óriási gemkapocs, egyszerűen feltűz minket a mennyek kapuja elé, közvetlenül, hogy beleshetünk egy kicsit…?







Persze, értem, így lehet, érthetőbb:
Alexander Agricola. Született 1445-ben, meghalt 1506 augusztusában. Franko-flamand zeneszerző. Prominens személyisége a Habsburg dinasztia által létrehozott Grande Chapelle-nek. Az akkori összes fontosabb műfajban komponált. Szakrális és szekuláris vonalon is maradandót alkotott. 1500 körül igen sok műve volt elterjedve egész Európában. Hatása a későbbi szerzőkre igen jelentős….




Mindkét esetben, igazi különlegesség. 

A kicsit bátrabbaknak - feltétlen ajánlom.




A többiek...?
Ne álmodozzunk. Ők el fognak szaladni.








_______________________
Képek:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13-14