Péntek délután, nyári forróság, végre leülök egy kávéra a
Bazilikánál. Rendkívül nehéz hét, ez a nap meg egyenesen horror volt, erők
kiszívva, angol mondatok a fejemben, látom még az auditor rémisztő
jégszín-atompontos szemét, olyan volt, mint az ipari lézer, de vége, de
tényleg, miért is kell ennyire eladnom magam? egy cégnek, ami adja a fizetést?,
szóval ülök, lassú visszatöltődés a napon, mint egy akkumulátor.
A kávé finom,
tikkadt turistacsordák vánszorognak, fonnyadt népek, szemük üres,
énszerintem q ..vául sem érdekli őket
ez az egész, csak várják az estét, meg hogy múljon már az idő, fiatal spanyol
srácok egykerekű rolleren nézik a nőket, bennük legalább valami élet van…
Én is várom az estét. Mert koncert lesz.
Monteverdi Vespro della Beata Vergine.
Itt, Budapesten,
értitek?, ez nekem olyan, hogy elég csak rágondolni, máris jobban vagyok. Én
ezt annyira szeretem, hogy a barátaim tudják, hogy éjszaka közepén is hajlandó
vagyok beszélni róla, ha kell, vitatkozni, vagy részeket mutatni belőle, vagy bármit, ami
kapcsolatos vele.
Az előadó a Savaria Barokk Zenekar.
Végre. Nem alkalmi
csapat, hanem egy igazi, régi, ’tartós’ zenekar.
Németh Pál. Nagyon
régóta vezeti az együttest a régizene vizein, egy jégtörő hajó kapitánya, ami a
nehezebb időkben titánium vágóéllel, szívósan, lassan vágta-hasította a másfél
méteres jeget a magyarországi örök fagy birodalmában, a Bach-szürke sivár ég alatt,
szinte folyamatos szembeszélben.
Haja teljesen ősz lett, immár ülve vezényel,
de csinálja, folyamatosan, kitartóan. És igaza lett. Mert jött a global
warming, a jég szépen olvad, mostanában kicsi együttesek, helyi koncertek,
régizene szalonok egyenesen forralják a vizet, a Vespro-t nem túl régen
hallhattuk kétszer is, szinte nem volt egy év sem köztük.
Egyszer, még régen, azt írtam, hogy lemezek terén a helyzet
kétségbeejtően jó, most azt mondom, hogy finom, úgymond normális. Ez de jó,
hogy így van. A ’nagyok’ mindegyike feljátszotta, és mindegyik nagyon jó, a
Savall-féle például egy horgonypont lett közöttük, nem tagadom, nálam is,
annyira, hogy amikor először gondolkodtam az angol nyelvű blogon, az oldal
neve, hogy Compass, még tervben sem volt, de egészen pontosan tudtam, hogy ez a
lemez fog nyitni. Savall is ezzel a lemezzel kezdte az AliaVox Heritage
sorozatot, ahol 40 év felvételeiből válogatott.
Mert egy remekmű
Szóval, ilyen előzmények és felhozatal mellett kiállni a
Vespro-val, azért az bátor dolog. A mérce jóval magasabb a szokásosnál. És a
Savaria Barokk lehet, hogy egyfajta küldetést végez, de néha olyan zenéket tűz
műsorra, hogy kedvem lenne megkérdezni egyszer, hogy minek vagy kinek, hogy
egyszer egy pazar Vivaldi, utána meg valami számomra üres dolog, a közönségnek akkor mitől lesz teli, bár
hátha, amikor bőségesen lehetne választani mást is.
Persze tudom a választ. Mert ez csak úgy megy, ha erősen
tartja a szisztémát. És ne szóljon bele senki. A tengerhajózásban sem véletlen,
hogy a kapitány szava a mi is?, nem az első, mert arra ott az elsőhegedűs, ill.
az elsőtiszt, inkább szingularitás, vagy valami ilyesmi. És biztos vagyok
benne, hogy ezen az előadáson is az ő rendszere lesz, az ő üteme, az ő
gondolatisága. Lehet, hogy próbákon jól beszól a zenészeknek…? Sosem voltam
próbán, nem tudom.
Közben belépek a színhelyre, ami az Akamémia díszterme. A
Zeneakadémia? Azért ne szaladjunk ennyire előre, nem, ezt a ZAK majd 30 év után
tűzi műsorra, ez a Magyar Tudományos Akadémia.
Ahol a székfoglalókat tartják?
Meg a sok öreg prof?
Az.
De a Vespro miért nem a Zeneakadémián van műsoron?
Felújítják talán?
Szóval hogy kerül ide Monteverdi?, kérdezné teljes
nyíltsággal a spanyol srác a rolleren, aki mondjuk, épp egy zongorista, hát,
vakarnám a fejem, és csak annyit mondanék, te, figyelj, én nagyon szeretem
Magyarországot, Budapestet meg különösen, nézd, mennyire gyönyörű, ez a dolog
ez itt nálunk egy ilyen local speciality….itt még a professzorok is ilyen zenét
hallgatnak, nyilván nem valami sz@rt…
Bent régies tágasság, enyhén avítt elegancia, a fordulóban
szépre fakult bőrfotelek, hívogatnak, leülünk egy kicsit, barátok érkeznek,
nekem ez már most tetszik. A díszterem gyönyörű, nagy, tágas, székek
kényelmesek.
Először kicsi bevezető, pár szó, pont, amennyi kell.
Kezdés.
Mindig a hangzás az első, ami lejön. Még ki sem épül a
harmónia, azt sem tudjuk még, miféle a zene, de egy másodperc alatt eldől, hogy
milyen az akusztika. És ez bizonyos, nem azért, mert hardcore hifimániás vagyok
és félautó-árnyi kábelekkel meg SACD-kkel rohangászunk, hanem mert a befogadás
így működik.
Hogy milyen?
Tökéletes. Terembetöltő. Minden hallatszik.
A
templomi terek kedvelik az ilyen zenét, nyilván, de ott a nagy zengés miatt
sokszor összemosódnak a dolgok. A nagy művi terekben, mint a MÜPA, ennek
ellentéte, az, mint egy fekete lyuk, elnyel fontos részeket, sterilizál kissé.
Itt minden a helyén. A méret emberi, a hangok szépen egyenlítődnek, a
mélyszekció nagyon megnyerő.
A bevezető rész, kissé fanfáros, írtam már Savallnál is, itt is ez van, nem kell elszaladni, az csak a plakát, a felhívás. Aztán indul a bonyolult szövet, lassan tekeredik, épül Monteverdi katedrálisa. Az 1600-as évek elején járunk. A Barokk születése. Egyházi mű, óriási spirituális energiák, komoly metafizikai háttér. Most teljesen tisztán érzem a nagyszerűséget. Mert valami most születik, valóban. A Reneszánsz mennyei polifóniája az alap, a gyökérzet, és ez keveredik, vagy inkább kiegészítődik a monódiával, amikor egyetlen szólam van, kíséretül egy széphangnyi távolságot tartó continuóval, igen, ez a Nuove Musiche, egyenesen Caccini virágoskertjéből, amiből lett az Opera, talán az egyetlen zenei műfaj, amely századok óta folyamatos, állandó népszerűségnek örvend, még ma is.
Ez az egy szólam tud olyat, amit a polifónia nem, ez pedig
az érzelmek kifejezése, öröm, bánat, elragadtatás, amely így beültetve a
vesperásba, megnyit olyan utakat, amelyek addig rejtve voltak.
Aztán belépnek a szólisták a bonyolult belső rendszer
szerint, a zenekar egyszerűen fenomenális, csillogás, ragyogás, mélység. Óriási
dinamika.
A két hölgy duóban – olyat mutat, amit per pillanat egyetlen lemezről
sem tudok idevarázsolni. A szólisták nagyon jók, az összes, nem akartam neveket ide írni,
de muszáj, mert az első tenor, Kéringer László, egy világklasszis hang, ami
egyenesen Monteverdire lett teremtve, nem lehet elmenni mellette szó nélkül.
Pontos, jól intonál, szépen díszít, bla…bla, de nekem sokkal fontosabb, a
tónus, az az egyenesen furcsán-sok felhangözön, amely úgy ül a hangján, mint
valami gyöngysor, és abból gurítgat nekünk…
A ’főszereplő’ hang a Vespro-ban, a kapitány választása
telitalálat.
Nigra Sum, Nisi Dominus, - soroljam a slágereket?, mert
igen, akkora a melodikusság, amit majd jóval később, Vivaldi zenéjében
hallhatunk.
Duo Seraphin – a bal lábujjamtól kezdett bizseregni fölfelé….
Vagy amikor éneklik, hogy Lauda Jerusalem Dominum lauda Deus, az lesz, mint a régi széki népdalban, hogy kinyílik az ég háromfelé...
Duo Seraphin – a bal lábujjamtól kezdett bizseregni fölfelé….
Vagy amikor éneklik, hogy Lauda Jerusalem Dominum lauda Deus, az lesz, mint a régi széki népdalban, hogy kinyílik az ég háromfelé...
Santa Maria – a hölgykoszorú ismét remekel; nagyon szép
szintézisbe emelkedik ez az ős-szonátára ültetett dicsőítés. A hangulat érezhetően emelkedik; én már
a csillár vonalában lebegek; néha összenézünk a barátokkal, hajszál híja a
betapsolásnak.
Mellettem cukorka-papír-zizegtető öreg nénike indítja a
projectjét, de most nincs harag, odanyúlok, hogy ne, ezen annyira meglepődik,
hogy úgy marad, mint Euridiké, kifelé jövet az alvilágból…remélem, azért jól
van….
Nézem őt, Németh Pált, háttal, vezényel, nagyon erősnek
tűnik a kontroll. Hosszú, egyenes ősz hajat látok, meg a szellemiségét, hogy
mit akar ezzel a zenével, mert minden
apróra ki van gondolva, erős a rendszer, de mégis hagyja őket fickándozni, ahol
kell.
Indul az Ave Maris Stella, ez a földre leszállított darab menny, egy
himnusz, a tempó jóval gyorsabb, mint megszoktuk, kicsit még az új lemezek
friss tempójánál is gyorsabb, azok nem tetszenek, ez itt igen, mert valami több
van benne, amit nem egészen tudok most, hogy mi. Talán a közbetét
ritornellókhoz igazít mindent, és akkor nem himnusz, hanem tánc az egész, mert
úgy mélyen, nem ugyanaz a kettő?, nem tudom.
Kint sötétedik, balra, a hatalmas, szépívű ablakok is a
látótérben, a másodikon át pont a Lánchíd hídfőjét látom, az analógiás ívek
egylényegűsége nyílik meg ezzel a zenével, ez a híd, meg Széchenyi, a
legnagyobb magyar, és tényleg annyira szerette Magyarországot, lazán
beajánlotta azt a 60.000 forintot, ami egy giga-pénz volt akkoriban, és meglett
a Magyar Tudós Társaság, az Akadémia, és mi meg itt ülünk most bent.
És ez a
híd, amit ő álmodott meg, és őrület mély metafizikája van, mert összeköt
dolgokat, Pestet Budával, az ország két felét, mint ez a zene a Mennyet a
Földdel. A híd, az egy fontos dolog, ezt mindenki tudja, és a nyelvünk mennyire
szépen emlékezik meg Széchenyiről, mert azt mondjuk, hogy Lánchíd, ami szinte
olyan, mint egy ékszer, mint a Gyöngyhíd, hogy annyira szerette, hogy benne is
elszakadt valami, amikor az a hülye kábel leszakadt az építkezésnél…a háború
persze eltépte megint, de a hídfő kiállta, mert ez a szellemiség
elpusztíthatatlan, és a Lánchíd most is áll, és a turisták szája tátva marad,
de mennyire jó, hogy itt ez a koncert…
A kórus, az Octovoice, kicsi, de annyira egyben, hogy azt
érzem, mint a Savall-lemeznél, ahol egy idegen, helyi kórussal vették fel az
egészet, aztán megtudom, hogy nem egészen idegen már ez a kórus, voltak közös
dolgok, de akkor is, nem a saját emberek a hajón, mégis valami nagyszerű
kerekedett ki belőle.
És látom, hogy ezt most szeretik játszani, mindenki, a
szemek csillognak, pici, rejtett mosolyok, a szépség hullámokban árad.
Vége, nagy taps, siker, gratulációk.
Lefelé menet kicsit még leülünk azokba a fotelekbe.
Barátok mondják, menjünk át kicsit hozzájuk, közel laknak,
Budán, az Alagút után kicsit, mondom, mehetünk, akár toronyiránt, busz sem
kell, sőt, híd sem, csak úgy, a Dunán, át a vízen, a tetején, ez után a koncert
után ez a legkevesebb, menni fog szerintem, csak nézzétek, hova lépek…
Köszönöm mindenkinek.
_______________________
Monteverdi: Vespro della Beata Vergine - 1610
Vezényel: Németh Pál
_______________________
Monteverdi: Vespro della Beata Vergine - 1610
Közreműködők:
Jónás Krisztina, Ducza Nóra - szoprán
Bakos Kornélia – alt
Kéringer László, Korbász Viktor – tenor
Jekl László – basszus
Octovoice Énekegyüttes - művészeti vezető: Geiger György
Savaria Barokk Zenekar
2017. május 19., Budapest, MTA díszterem
______________________
Képek: