2015. december 15., kedd

Szabad húrok varázslata - Kallai Nóra



A plakátra mindig érdemes figyelni; itt sincs másként; a szépség és a melankólia kapcsolata egymással, és ezzel a zenével sok érdekes kérdést vet fel. Szépség-analízis most nem lesz; a melankólia viszont egy sokkal titokzatosabb valami.



Kicsit próbáljuk lehántani róla a manapság hozzátapadt, vagy inkább tévesen hozzágondolt mélabút és az oly divatos depressziót, amely más téma; és hívjuk segítségül pl. a világ-leggyönyörűbb  nyelvünket, amely telis-tele van  hangtani metajelentésekkel, tehát, a melankólia, mint hangalak, mondogassuk csak bátran magunkban, szinte kizárt, hogy valami rosszat jelentsen; a zene pedig még többet segít a megfejtésben, haladjunk visszafelé, mondjuk pont  régizene korába, amikor ezek a darabok születtek. A régizene – már megbeszéltük - tisztán eszmei zene, vagyis a felsőbb harmóniák lesugárzását és elosztását szolgálja, egyfajta harmónia-disztribúció, melynek eszköze maga a zene, egy ’lépcsőház a mennyekbe’. Az égi dolgok a földre való lekerülésükkor nyilvánvalóan átalakulnak/sérülnek, elvesztik isteni jellegük egy részét, ez a veszteség jól észlelhető, és az ezt kísérő szomorúság a melankólia. Viszont így a melankólia egy teljesen normális alaphangulat, és ezért a szépséggel majdnem szinonimák, mert a melankólia mellett mindig ott a szépség, kivétel nélkül, és rögtön legalább kétféle: az emlékezés a tökéletesre, és a megmaradt felsőbb szépség pislákoló fénypontjai, melyet kivételes alkalmakkor magunkhoz vehetünk – tulajdonképpen ez volt a tegnapi koncert.

A két hangszer: viola da gamba, a híres Les Voix Humaines, miért is emberi hang?, egy szép metaforának gondolnánk, de a helyzet jóval bonyolultabb.
A korszerű számítógépes hanganalízis szerint a viola da gamba spektruma szinte pontosan fedi a normál emberi hang spektrumát, a görbék egybeesése egyenesen meghökkentő. Vagyis a tónus ugyanaz, az elosztás nyilván különbözik, más a nyelv, de a viola da gamba szó szerint beszél hozzánk, ráadásul a bélhúrok és az emberi hangszalagok anyaga igen hasonló, így érthető, hogy szólóhangszerként semmilyen más alsó kitámasztás vagy felső kiegészítés nem kell, megáll egyedül. A miértre csak néhány töedékválaszunk van: egyik a szabad húr jelensége, mert a gamba bundos hangszer, mint a gitár, vagyis lefogáskor nem az ujj az aktuális húrhossz határolója, mint a hegedűn vagy a csellón, hanem az érintő, amire teljesen ráfeszül, annyira, hogy a húr mindkét vége gyakorlatilag szabad, nincs fogólapra közvetlen nyomás, vagyis, mintha mindig üres húrt pengetnénk. A szabadon pengő húr hangja teljesen más, a különbség egyenesen metafizikai, de tény, hogy teli van olyan felharmonikus-áradattal, amely a csellónál már egyszerűen hiányzik. A vonófogás fordított, inkább egy elegáns pozicionálás történik, nincs ’na-most-megnyomjuk’ helyzet, a húrok finomabban, színesebben rezegnek.



Egyetlen hátrány akad, a fentiekből következik is, ami miatt századokra eltűnt, mint instrumentum, ez pedig a jóval kisebb hangerő. Éppúgy áldozata lett a hangosság-kultusznak, mint a lant.

Manapság visszatérőben;  itthon azért még nagy a jégkorszak, a tájékozatlanság, a hozzáértés hiánya és a későbbi zenékbe történt bele-múmiásodás sajnos még ebben a lapban is (Séd, 2015 tél) olyan téveszméket terjesztett, mint hogy a nem kimagasló tehetségek adták régizenélésre a fejüket, meg hogy unalmas, és csak háttérzene volt, és a zene autonómiája csak a barokkban alakult ki, hát az ilyen vélemények itthon még hangoztathatók, ahol pár éve indult csak a régizene szak az Akadémián(!!!) - tőlünk nyugatabbra, ahol a régizene-akadémiák harmadik generációja 20 évesen úgy játszik Ortízt, Vivaldit és Monteverdit, hogy káprázatos, és ahol a régizene-kiadás az egyetlen még felfelé futó dolog a halódó CD piacon, szóval ott udvariasan mosolyognának, és azt mondanák, hogy ’de finom a kávé’, mert bizonyos dolgokat adott emberek akkor sem értenek meg, ha a fejünkre állunk, vagy végigkínlódtatjuk őket egy számukra megérthetetlen koncerten … mert valami hiányzik…tehát, egyszerűen vastag még a jég  -   de vannak bátrak, akik fejükbe vették, hogy megraknak néhány hajót fűszerekkel, soha-nem-látott kelmékkel, illatszerekkel, központifűtés-tervrajzokkal és ’új’ zenékkel, és átviszik a sarkköri vizeken. A gambások közül az egyik, egyenesen a legjobb jégtörőhajó-kapitányunk Kallai Nóra, aki kigondolta ezt az egészet metafizikástul/melankóliástul/darabostul/kíséretestül/mindenestül.
Igen, kitaláltuk, nem itthon tanult ő sem…

A színhely a Szaléziánum; ez kicsit olyan új fogalom még nálunk, hogy Egyházi Turisztikai Központ; inkább olyan konferencia-központ, kiállításokkal, rendezvényekkel, hegedűkészítő műhellyel, finom szellemiséggel, és persze nagyon jó kávézóval. Az épület a Várnegyedben; igen-igen régi, gyönyörűségesen felújítva. A koncert a tetőtéri galériában volt, egy egészen szűk csigalépcsőn özönlött felfelé a nép, a közönség félkaréjban, a hangulat nagyon közvetlen.

Az első hangok: hangolás, mert érzékeny bélhúrok még azt is megérzik, ha keresztbe tesszük a lábunkat…olyan, mint egy miniatűr prológ, komolyan, annyira jó, hogy némi túlzással eljátszották  nekünk ennek a zseniális kortárs prelűdnek a felét, holott még el sem kezdtek zenélni…



Kezdés.
Ortíz Recercada Segunda 'La Spagna', vagyis egy variációsor egy olyan dallamra, amely igazából réges-régen elveszett, csak a basszus-alap maradt meg, de az ereje akkora, hogy évszázadokon keresztül megigézte szerzők tucatjait; annyira népszerű volt, hogy gyakorlatilag egy zenei archetípus lett, beépült, bement, lefolyt, beette magát a hangszerek fájába, felitta a kultúra szövete. Sötét, ragyogó, fekete zene; sejtelmes és titokzatos, a lezárás olyan, mint egy kérdőjel, tovább él, hangzik, most is itt van…



Hume darab következik, az excentrikus ál-katona zenész, semmilyen létezett iskolához nem tartozott soha, rakoncátlan, ez a szó is eszembe jut; a zene különleges, úgy gyönyörű, hogy nem finom, szóval nagyon jó. Az előadásmód egyenesen remek; olyan keretbe teszi ezt a soknyelvű furcsa-szépséget, hogy elkezdjük valahogy igazából figyelni a  történéseket; Nórinak ez a zene tetszik, ez látható, nem kicsit, és ez jó; a bonyolult fogások annyira könnyen mennek, hogy nem akadálypálya lesz, hanem inkább egy kicsit kacskaringós sétaút egy arborétumban, ahol a mammutfenyő után a nárcisz jön, aztán valami piros levelű fa, telis-teli virágokkal, amit a szél azért jól megcibál néha…

Boismortier E-moll szonáta következik; hirtelen megváltozik minden; kert el, kép lesz csak; a szépség marad, de lezuhan elénk a vasrács, mint a menekülő 007 ügynök elé hirtelen, aki ügyesen visszafordul, de már ott is rács zárja el a feljáratot…



Megérkezett a szonátaforma, a satu, amelyik bezárja a zenét egy kockába, nézzük, hogy ficánkol, nem is csúnyán, de már csak távolról, mint egy állatkertben…vagy, mint sok koncertteremben, szépen kiöltöztünk, a büfében finom lesz a bor, amúgy nem rossz ez a zene, én alapvetően a komolyzenét is szeretem, a gyereket járatom zeneiskolába, tényleg, tök jópofa, mi is ez a hangszer…?, szóval mennek a tételek nagy nehezen, enyhe keszonbetegség a hirtelen mélyből-felszínre emelkedés miatt, bírom valahogy, mert a játék excellent, de legfőképp, kezemben a program, amely még ígér dolgokat.

Kintről harangszó, kicsit bekéredzkedik, várunk kicsit, ez Veszprém, most nem fúj a szél…

La Revuese, Marin Marais.



Már a legelső akkord felemeli a rácsokat, a felvonóhíd ismét leereszkedik, a vár belsejében járunk, pár ütem, és lejutunk az alkimista műhelybe, ahol a két hölgy gyakorlatilag tálcán nyújtja felénk a hangzó Prima Materiát. Marais vitte tökélyre a viola da gamba művészetét, a rövid virágkor olyan kincseket adott, mint ez a darab. Hogy milyen? Dallamos, finom, igazi, mély beszélgetés; annyira, hogy az írásjeleket tisztán látni; óriási nagy ív fogja össze az egészet; hangulatok változnak, öröm és keserűség, lázadás és földre nézés, sírás és nevetés, és legfőképp, finom, folyamatos szépséges melankólia.

Sainte Colombe, Les Couplets



Sainte Colombe, ez a megfejthetetlen szerző, aki soha nem akart beállni az udvarba jó pénzért, házikoncertjeire messze földről zarándokoltak; aki egy hetedik húrt tett a gambára, egyúttal sok-sok szép, immár lefogható akkordot is; ez a darab talán a legkülönlegesebb, ’ordinary Chaconne’, mondta Hille Perl, meg hogy e nélkül nem hajlandó kiadni a lemezt…Nóri egy hajszálnyival még továbbgondolja a dolgot, mélyebbre megy, merészebben, szebben játszik, milyen dologról van itt szó?, hát igazából ez egy hosszú vallomás a világról, a konok ismétlődések alapjára felfűzve egy bonyolult díszítés-kód, hosszú, kimerítő magyarázat az életről, a szépségről, a csillagokról meg a Holdról, a vizekről meg a Tűzről, a lentről meg a fentről, szóval mindenről…
A kísérő hölgy  nagyon jó, nyilván nincs meg az az atom-hibanélküliség, mint a 80 –szor felvett lemeznél, de a basso continuo / másik szólam varázslata szépen működik, amikor egy harmonikus dallamot végigegyensúlyoz egy olyan kíséret, amely mindig széphangnyi távolságban tartja a csiszolt tükröt a királynő elé, kiemelve mindkettőjük szépségét. Olykor akkora egyetértés van a két nő között, hogy férfiként már-már enyhén kényelmetlen, de ez most persze zene, szóval akkora az összhang, hogy néha úgy tűnik, hogy a két hangszer elkezd beszélgetni, kérdezi, az felel, nevetnek, dumálnak, elkomolyodnak, megbeszélik a dolgokat, a végén még a közönséget is…



A záró darab Forqueray III. szvitje; itt egy vékonyabb műfaji-háló ereszkedne, de ez a zene kibújik alóla, néhol inkább egyszerűen széttépi; itt nincs kímélet, ez Forqueray, jó lesz vigyázni, aki kicsit őrült volt, a kortársak egyöntetű véleménye szerint magával az ördöggel cimborált; virtuozitása példa nélküli volt, ugyanakkor hanyag megvetéssel kezelt mindenféle korlátozó tényezőt, így magát az udvart is az alabárdosokkal meg az uralkodóval együtt, a közönséget nem kímélte; erősen összeférhetetlen természete szép örvényeket vetett akkoriban; a lejegyzett műveivel egyáltalán nem törődött, a rokonság nélkül most talán a nevét igen, de műveit nem ismernénk.
Milyen ez a szvit?, forrongó, kíméletlen, csapkodó, szinte barbár; ugyanakkor dallamos, és nagyon-nagyon őszinte; nincs szép celofán meg szalagok meg locsogó előszó, inkább egy egyenes direktcsatolás valahová felfelé. Nóri keze bonyolult táncban; nem látszik, annyira gyors; ez a hangszertudás egyszerűen elképesztő; én ilyet csak Savall -nál láttam;  most a kísérőnek sincs könnyű élete; de mégsem az ’akrobatika’ jut eszünkbe, hanem valami olyasmi, hogy ’most tényleg’, meg hogy ’odamondta’, és furcsa, de az is, hogy ’mekkora nagyszívű ember’…

Nagyon nagy tapsot kapnak.
Mosolyuk megemel; a koncert végére a vonóik hegyével szépen, finoman  kilyuggatták a Hetvenezer Fátyol lepleit; az átszűrődések szép csillagfényt varázsoltak a teremben, meg olyan érdekes-forma fényeket a szemekben.

Jó volt.

2015. december