2018. február 18., vasárnap

Szőnyegzongorázás








Amikor kézbe veszünk egy lemezt, már elkezdődik a kapcsolatunk a rajta lévő zenével. A borító, az artwork, a betűk típusa, minden fontos, az pedig különösen, amit úgy hívunk, hogy tracklista, ami mutatja, hogy igazából mi is van rajta.



Itt most egyetlen szám van, amelyik 81 percig tart.
Láthatóan valami olyan dolog, amelynek kell a tér, annyira, hogy a CD lemez 79 perces kapacitását is túllépték, hogy ráférjen, puszta szerencse, hogy mindig van 3-4 perc technológiai tartalék.

Nekem ez már most tetszik. Ez nyílt szembemenetelés a ma dívó belekapkodásba, léptetésbe, legörgetésbe.


Morton Feldman.
XX. sz.-i szerző, nagyapáink korosztálya, nem túl régen, 1987-ben halt meg.
Sok érdekesség olvasható életéről.
1950-ben, 24 évesen, egy koncerten, ahol a New York-i Filharmonikusok Anton Webern Op.21. szimfóniáját adták elő, majd Rahmanyinov következett, Morton ott volt, sőt, kifejezetten a Rahmanyinov érdekelte, de elszökött a szünetben, mert tiszteletlennek tartotta a közönség reakcióját a Webern műre, és épp ment a kabátjáért, amikor ruhatár előtt összeütközött egy, szintén szökésben lévő férfival. Akit úgy hívtak, hogy John Cage…


Ebből aztán egy nagy barátság lett, az ő révén bekerült New York művészéletébe, és az ő bátorítására kezdte el írni az igazán saját műveit.



Morton Feldman apja, később ő maga is sokáig a textiliparban dolgozott. A ’70-es években komoly érdeklődéssel fordult a régi, anatóliai kézi csomózású szőnyegekhez, a mintázatok rejtett aszimmetriája különösen lenyűgözte.


Zenei szövet – jómagam is gyakran használom ezt a kifejezést; ennél a lemeznél ez szó szerint értendő.
De még előtte, megint, az első furcsaság, hiába, a mai korban ettől megszabadulni nem lehet, az a terjedelem, hogy túl hosszú, ezzel elég sokat gyötörték Feldmant, ő csak annyit mondott, hogy szerinte nem hosszúak a darabok, inkább túlontúl rövidek, annyira, hogy szinte szégyenli.
Ki mondja az Odüsszeiára, hogy túl hosszú?
Mert a daraboknak saját, természetes hosszúságuk van, amellyel tudják élni az életüket. És a zenei ötleteknek szükségük van elég térre.


Akkor milyen is?
Lassú. Monoton. Rendkívül finom.
Más, mint a megszokott variáció-formák  Kizárólag egyes hangokat használ, akkordokat nagyon ritkán.
Sűrű pedál használat, lassan lecsengő hangok, keveredő rezonanciák.
Játékmódra előírás: lágyan, annyira, amennyire csak lehetséges.


Nem kell sokat hallgatni belőle, hogy kiderüljön, hogy a mintázat bemutatása után engedi a hallgatóságot, hogy jóval később idézze vissza az adott motívumot. Közben kicsi modifikációk, bizonyosan azok, hangtanilag, de mégsem annak látszanak, inkább valamiféle mechanikusismétlés-gátló dolognak tűnik az egész..
Vagy egy virág növekedését idézik.
Nagyon-nagyon finom, alig hallható differenciák használata, a ritmusban is, inkább olyasmi, mint a színek különbözősége.


Tehát a hogyanon van a hangsúly. Egészen furcsa, de el sem lehet kerülni az analógiát a régizenével, gondolok itt a korai variációkra, meg a reneszánsz osztinátóra. Amikor egy Folia variációsor szemrebbenés nélkül 30 percig is tarthat, és szintén a variációk mikéntje a lényeg. E nélkül csak a 3-4 akkord üres és monoton ismétlődése lenne, mint ahogyan itt a 3-4 billentyű nyomkodása egymás után, egy végtelennek tűnő füzéren.
Most persze minden lassabb, a hosszú terjedelem miatt, nagy nyugalom és látszólag végtelen idő, ami kell a hallgatáshoz, mégis egy hirtelen határtalanság-felbukkanásnak tűnik, valahonnan a végtelenségből, egyenesen a tudatunk mélyére. Ami aztán megint eltűnik, és kezdődik a hurok elölről.



Az is különös, hogy amikor új kompozíciót nyit, gyakorlatilag rögtön ráülteti a régire, nem engedi kifutni teljesen. Tudunk még ilyen szerzőt? Egyet kapásból, igen, Vivaldi díszítései és melódiái  Megint a régizene, nyilván, ebben a blogban ez nem meglepő.

Kicsit hosszabb hallgatás után, valami furcsaság megint, ő úgy hívta, hogy Slips of Memory – valamiféle megcsúszás, amely egyáltalán nem tűnik tervszerűnek, pedig nagyon az, legalább annyira, mint a szőnyegek rejtett minta-aszimmetriája.

Amúgy, egyszer azt mondta, hogy műveiben, ahogy hosszabbodnak a darabok, a zenei megoldások száma egyre kevesebb lesz, ez, bármennyire is sajnálatos,  pont ellenkezik a zene fejlődésével, amit általában tanítanak…
Talán az igazi organikus természet-hanghoz vezet ez a feltételezés.

Némi figyelemmel, szépen hallhatók a mintázatban lévő struktúraszabálytalanágok, és itt megint csak a szőnyegek jönnek, Anatóliában.




A régi szövőmintáknak ott két fajtája létezett, az egyik 5 színt, a másik, az újabb, hatot használt.
Ez vajon sok? Első körön, nyilván, ez nevetségesen kevés. Amin ezt a szöveget olvassátok, egy mai kijelzőn, ahol a színmélység 24 bit, ez azt jelenti, hogy  16.7 millió a megjeleníthető színárnyalatok száma.


Kicsit, ha megerőltetjük a fejünkben a processzort, mégis más reláció jön ki.
Mert a felhasznált gyapjú festés előtt is és után is kicsi porciókban szárítódik. Más napsütés, más festékadszorbció. És ne feledjük, gyapjúról van szó, ahol, ha elhisszük azt, hogy élő rendszer, akkor azt is, hogy nincs két egyforma szál, tehát mindegyik másképp reagál a színezékkel, szóval, ez a két apróság nagyon megemeli a variációk számát. Hogy mennyire? Ezt senki sem fogja kiszámolni; a metafizikai eltérés a lényeg, lehet, hogy egyetlen szőnyeg kifújja az orrát a 24 bit színmélységnek, lehet, hogy a tizedik. De egyszer eléri, az biztos, elég hamar, sőt túlhaladja, amíg a szuper kijelzőnk stabilan a 16,7 millió limit alatt vergődik….

A tapasztalt szövők másképp mesélnék ezt a történetet, de tény, hogy ők pont ezeket a pici eltéréseket használják ki pl. a 3D érzet eléréséhez.


Feldman pontosan ezt a módszert követi a látszólag szürke és monokróm zongoradarabjaiban.
Tehát, egyfajta akusztikus mikroszkópot kell hordani, ha az igazi gazdagságot meg szeretnénk látni  Aránylag egyszerű, szinte még figyelmi sem kell. De mégsem egyszerű, mert hosszúak az ívek; nagyon, és ez a mai zenehallgatási kultúrával fájdalmasan és nagyszerűen szemben áll.










Így valószínűleg itt is kilógna a Facebook-on szokásos zenével eltöltött percekből; és az sem biztos, hogy mindenki rezonanciapontját megtalálja, de ezzel együtt:



Különösen, feltétlen ajánlott.


















____________________________
Képek:
1-2-2a-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12