2017. június 2., péntek

Monteverdi és Godard - A Trace of Grace









Lássuk kicsit közelebbről ezt a furcsaságot. 
Miért furcsaság?,
Mert ez már nem kinyomott CD album, hanem fizetős letöltéssel lehet hozzájutni; tehát szépen, audiofil minőségben kiírtuk, és nyomtattunk egy szép színes borítót, amelyet a letöltőfájl tartalmaz. Az igazán furcsa pedig Michel Godard a szerzők között, egyszerre Monteverdivel?, na, ez jól kezdődik, mondhatnánk, ő ugyanis egy jazz-zenész, híres francia tuba játékos számos kortárs szerzeménnyel. 

Guillemette Laurens az előadók között, mezzoszoprán, aki nem szimplán egy jó énekesnő, hanem egy elképesztő hang, gyakorlatilag szerelmes vagyok belé; az Alpha lemezekről ismerős lehet. Monteverdit, meg akinek be kell mutatni, az inkább nézegessen más oldalakat, van éppen elég. Emlékszünk ugye, az Orfeo, az első opera (1607) és a híres madrigálkötetek, meg még sok-sok nagyszerű zene, az a Vespro SACD pedig az elit-soron.


Jazz trió találkozása egy Early Music trióval,  két zenei dimenzió együtt - hirdeti hátsó borító, tehát a lemez egy kortárs Monteverdi átdolgozásnak tűnik. Monteverdi személyes első számú kedvencem; ha bármi gázt csináltak a zenéjével, hát repül a kukába az egész, Godardostul, tokostul és borítóstul, szemrebbenés nélkül – egyetlen könnycsepp sem lesz.

Akkor nézzük! Lemez bent, első szám. 
Minden aggodalmam szertefoszlott egy szempillantás alatt; valahogy a címből már meg lehet érezni; semmi gond nem lesz. 
Sőt.
Pur ti miro, ismerjük, Guillemette Laurens hangja csupa-csupa ragyogás, mintha a nap sütne; a basszus alap most egy basszusgitár, amúgy a szokásos theorbo-hegedű hangszerelés, egészen két és fél percig, aztán belép a szólamra Godard egy serpenttel. Semmi trükk vagy kavarás, tartja a régizene atomkemény szabályait, a hosszú, összetekert, különleges hangszerből nem kevésbé különös hangzás jön ki, de természetes, tónusgazdag és végtelenül finom.


Régi kápolna, gyönyörű akusztika, drótok, mikrofonok, torzító (igen!), Hartke erősítő, meg monitorhangszóró, diszkrét, alig hallható zúgással hirdetik a lemezen, hogy nem pure acoustics. A hangszerek vegyesek, barokk hegedű, korai basszuslant, mai basszusgitár, szaxofon és a serpent. Godard kövér, komoly, de nagyon nevető szemű, össze-vissza tekereg ez a serpent. Guillemette már nem fiatal, de erősen csinos, lelkét kistálcán odaadja. A hegedűs és a lantos - fiatalok, új generáció - ámulva, mosolyogva figyelik a nagyokat, teljesen könnyedén belehelyezkednek az új hangszerelésbe.


A Si dolce e il Tormento gyönyörű,  háttérben egy kissé szikkadt bácsi a basszusgitárral, azon gondolkodom, hogy miért is engedték be, hiszen megy a felvétel, aztán kiderül, hogy ő Steve Swallow, az élő jazz-legenda… Érdemes figyelni a legutolsó kiénekelt hangra; mesteri lecsúsztatás, szervezetünk erős borzongással reagál, sajnos a lemezre nem merték így feltenni; van olyan, aki azt mondja, hogy hamis, szerintem nagyon is az igazság pillanata.
A lemezen öt Monteverdi madrigál, tökéletes régizene keretben, pazar hangszerelésben. A többi kortárs, azaz Godard-szerzemény; itt nincs belekeverve Monteverdi, sem más szerző, ez az övé, és ez az elkülönítés nagyon jól esik, mert a két zenei rendszer nem zavarja egymást. 


Godard kicsit eljátszik a reneszánsz osztinátókkal, mint alappal; nagyon igényes kortárs zene lesz belőle, teljesen befogadható. Valaki majd egyszer ír ezekről is, de én inkább most Monteverdivel folytatnám, mert lehetetlen átlépni rajta.
5. szám, Zefiro Torna; ismerjük, a mezőny igen erős: ez most egyszerűen tökéletes. Guillemette hangja föl-le, erősen bonyolult díszítés, teljesen elámulok, pedig hallottunk már ilyet … Belép a serpent; óriási hang, a szólam finom, a játék könnyed, levegős, nevetős, igen, pedig teljesen és tisztán Monteverdi, az 1600–as évek elejéről.

Az utolsó szám, Oblivion soave, szintén híres. Itt minden híres? Igen, mert ezeket a zenéket 400 év óta folyamatosan szeretik. Itt javasolt kissé elidőzni; szerintem olyan három egymás utáni hallgatást elbír első körön; a belépő énekhang káprázatos, ez a jó szó, amikor pedig a serpenttel együtt halad ez a mezzó, az igazi, komoly megrendülés; annyira, de annyira jó, hogy magától tekeredik fel a hangerő, az ember lelkébe belezuhan a zene, szétárad, megtölti a szobát, a rendszer ragyog, a hang még a konyhafiókot is megtölti…


Az énekhang a lehető legfinomabb, akkora dinamikaskálával, hogy a jó rendszerek a totális élő feelinget adják. Ritka az ennyire jó felvétel. Érzelmes, néhol annyira halk, hogy a berezgés határán van, de nem érzelgős, lenyálasodásnak, alázkodásnak nyoma sincs. Igazi Királynő, aki egy diszkrét fejbólintással nagyobbat és mélyebben köszön, mint egy romantikus-rezegtetős-csöpögős porban fetrengő hang. Godard teljesen átveszi ezt a fejedelmi stílust; a második részben continuo vonalon ismétli a szólamot, nem engedi hamar leesni az égből ránk hulló gyönyörűséget; érezni, hogy teljesen meghatódik.


A hangminőség egészen különleges; a legjobb hifis referencialemezeket idézi; a nagyfelbontású verzió megszólalásáról hihetetlen dolgokat suttognak. A hangmérnököt is elragadta az ihlet; ő is odaadta a legjobb és legféltettebb elképzeléseit. Kellemesen közelmikrofonozott; a titkos boltívek akusztikája szépen hallatszik; nem is túl nagy hangerőn akkora energia jön át, hogy kezünkben berezeg a CD tok…


Aztán később, megyünk az utcán, a zene még mindig jön, még a körmünk alól is szivárog - a pékségben a lány különösen szépen köszön vissza, teljesen nem értem, hogy miért, de a dolgok összefüggenek, az bizonyos.

Megjelent ez a lemez; páran megvették a letöltést; kicsi szünet; aztán felbukkant a fórumokon, majd gyakorlatilag végigsöpört a hifis társadalmon is, hatalmas lelkesedés-csíkot húzva maga után… ritka az ilyen. Azóta sem kaptam annyi üzenetet, vagy telefont egy CD miatt. És mindez Monteverdivel, értitek? Aztán elült, szépen belesimult a legendás lemezek sorába; én viszont a mai napig emlékszem az első meghallgatás égig-emelés élményére. 




Feltétlenül, különösen és totálisan ajánlott.








2013.










____________________
Képek:
1-2-3-4-5-6