2017. szeptember 2., szombat

Kesergés Naxos szigetén - Lamento d'Arianna







 
Lamentáció.
Lamentók.
Kesergés? Valami olyasmi,

Már a Reneszánsz keretei között is kedvelt forma, számos egyházi műben előtalálhatjuk, de az 1600-as évek elején népszerűségük hirtelen egy olyan tetőpontra emelkedett, amely ma is stabilan áll. Kisugárzásuk annyira erős, hogy a későbbi évszázadok zenéiben rendre felbukkannak, mint a búvópatakok, olykor a legképtelenebb helyeken is, sőt, még a népzenébe is beszivárogtak. 


Ez utóbbi annyira valószínűtlen, mint amikor valamit kiteszünk száradni, és mégis vizes lesz, szóval a nem várt áramlások és irányok, ritkán, de megtörténnek. Mi meg tapogatjuk benedvesedett kiflit, hogy miért nem lesz ebből prézli…


Monteverdi neve feltétlen felmerül, ő hozta divatba azt, amit ma úgy nevezünk, hogy lamentó-basszus. Mi is ez? Igazából egy ereszkedő akkordsor, vagy inkább csak dallam-vonal; egészen egyszerű, mint általában a nagy dolgok. Talán ennek köszönhető az, hogy igen mélyre hatol.


Sok a jó felvétel ezen a területen. Két régi, legendás lemezből az AliaVox készített egy összevont újrakiadást, díszruhában, SACD-n. 


Micsoda gyönyörűség.


Mind a kettőn van egy-egy nagyon híres darab; a madrigálok közül a Lamento della Ninfa, erről már volt szó, nem is egyszer, igen, innen jön a fent említett lamentó-basszus.

Az első lemezen pedig ott a Lamento d’Arianna, amely Monteverdi életében messze a legismertebb darabja volt, egy nyolc részes opera egyik részlete, amely a Mester szerint az Opera szíve volt  – az összes többi elveszett, ez viszont valószínűleg túl fogja élni  az új évezredet is.



A történet mitológiai: 
Ariadné, a krétai királylány, Minosz szép gyermeke, beleszeret Thézeuszba, és segítségét kéri a Minotaurusz elleni manőverekben. Az ötlet jó, mert Thézeusz egy katonaember, kidolgozott deltával, kardot jól forgatja. Minotaurusz a Daidalosz által felépített labirintusban rejtőzött, onnan szorongatta Kréta népét. 


Igen, ő  volt az a Daidalosz, akit aztán Minósz, a király, az építkezés befejeztével nagyvonalúan ki akart nyírni, hogy ki ne derüljön  a labirintus titka, ez az indiszkrét és kényelmetlen őrült feleség meg a bika-ember szörny téma És ő volt, aki fiával, az autóbusz-névadónkkal, Ikarusszal mégis meglépett, nagy nehezen, ekkor volt a viasz-megolvadásos repülőesemény, ahol a fiú lezuhant. 


Thézeusz ügyesen tájékozódott a labirintusban, de nem azért, mert ismerte a többelágazásos rendszerek grafikai topológiáját, ez majd csak 3500 év után lesz tananyag, hanem mert Ariadné fázós volt, mivel az egész palota merő egy kőből épült, így mindig volt nála pár kötött pulóver, amit most előző nap lefejtett, a fonál pedig elvezette Thézeuszt a szörnyhöz, akit le is győzött. És a fonal segítségével ki is tudott jönni a labirintusból, 


Kb. eddig általában ismert a történet
Utána nagy vigalom, majd útra kelt az ifjú pár, és útközben, Naxos szigetén, kikötöttek, pihenőre.
Ariadné szépen elheveredett, majd arra ébredt, hogy otthagyták zsír egyedül. Nem derül ki pontosan, hogy miért.
És ezen kesereg erősen…
Mert nem tudja, hogy aztán később minden rendben lesz, új szerelem, gyerekek, stb…, Thézeusz meg száradjon le az új nőjével együtt



Tehát ez az a lament.


4. track.
Kezdésből egy egészen meghökkentő, majdhogynem extravagáns belépés, egy disszonáns attack, egy lehengerlés; Montserrat hangja felfelé süvít, a gamba pedig lefelé húz, aztán a második szakasztól végestelen végig a fájdalom és az elhagyatottság, a még mindig szerelmes Ariadné szív-megszakadása. Bő 10 perc siránkozás; a zene, mint kíséret, teljesen besorakozik mögé; ez az egészen erős fájdalom-kifejezés ilyentén való zenei megvalósítása akkoriban újdonság volt; ma sem általános. Montserrat hangja fenomenális. Millió szálra bomlik, sötét és világos, a vége felé mintha színeket hallanánk…hipnotikus és varázslatos.


Érezhetően közel állt hozzá ez a lament. 
Úgy személyesen. Ezt halljuk is, nyilván, 
És már tudjuk, hogy leánya, Arianna Savall neve nem véletlen.


A felvétel 1989–ben készült Olaszországban, az SACD remaster 2011–ben. A hangminőség káprázatos, ez a jó szó. Az ember elfelejt levegőt venni a gyönyörűségtől.




A minószi civilizáció eredete nem ismert. Hanyatlására sincs magyarázat, néhány vékonyka és állandóan változó teória nem oszlatja el a homályt. Zenei lejegyzéseknek annyira híján vagyunk, hogy még a 2000 évvel utáni korszakból sincs semmi.





Akkor miért van, hogy mégis elhiszem, hogy Ariadné, a valóságban, akár így is énekelhetett bánatában?

Azért, mert jó a lemez.
És ennyire jó.





 Feltétlen ajánlott.










_____________________
Képek:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13-14-15