1492. november.
Kolombusz a hajónaplójában megemlíti, hogy egy nagyon furcsa, szokatlan formájú és színű, leginkább a babhoz hasonlító növényről azt mondják a bennszülöttek, hogy nyersen enyhén mérgező, de tűzön pirítva ehető és finom.
Kolombusz a hajónaplójában megemlíti, hogy egy nagyon furcsa, szokatlan formájú és színű, leginkább a babhoz hasonlító növényről azt mondják a bennszülöttek, hogy nyersen enyhén mérgező, de tűzön pirítva ehető és finom.
Megkóstolta.
Rá egy évre megérkezett
Spanyolországba a zöldbab.
Fél évszázad után, a Historia
Stirpium metszetei között már megtaláljuk, közvetlenül a Rontás Ellen Való Fű
utáni oldalon.
Régebbi zenék esetén a lemezek
jelentős része vegytisztán tálalja elénk a művet, illetve azt az összeállítást,
amelyet valaki kigondolt. Sokszor maga az előadó, a karmester vagy a kiadónál
egy szerkesztő. Egy Bach misénél vagy egy Vivaldi operánál ez teljesen rendben
van, mert akár úgy is elhangozhatott annak idején, mint ahogyan lemezre álmodták,
esetleg még beleágyazva egy egyházi szertartásba, tehát alapvetően a lay-out
korrektnek tűnik.
Ha kicsit visszafelé haladunk, és nem egyházi zenéket
nézzünk, egyre nagyobb lesz a szakadék a lemezen elénk tálalt anyag és a
korabeli, nyilván ma már csak elképzelt előadás között.
Van egy társaság a Le Poéme Harmonique, akiknél ez
általában nem így van, és van egy lemez, ahol a vegytisztaság helyett kapunk a
nyakunkba egy jó adag korabeli előadást, konkrétan összefűzve, készre főzve.
Il Fasolo – mi is ez?,
kb bab, vagyis ’A Zöldbab’…ez valami vicc, ugye?
A színhely Velence, 1600 -as évek
első fele.
Egészen meghökkentő dolgokról
olvashatunk. Amikor megpróbáljuk egy levéltárban vagy kottatárban előtalált
műveket szerzőkhöz kötni, egy óriási, galaktikus össze-visszaságot találunk.
Ismétlődő nevek lehetetlen datálásokkal, fantom-szerzők remekművekkel,
elveszett operák fantasztikus részletei, az Accadémia degli Incogniti,
ahol a tagok álnevekkel működtek (mint én most), maga a dózse is ott rejtőzött
valamelyik ál-személyiség mögött.
Minden területen ott voltak,
kultúrális szempontból jelentőségüket nem lehet túlbecsülni. Gyakorlatilag
minden az Incogniti engedélyével működött. És segítségével, mert virágzó, magas
szintű mecenatúra gondoskodott a különböző kiadásokról, pénzügyi mozgásokról..
Miféle műsor?, hát, leginkább
valami olyasmi, ami tényleg így hangozhatott el Velencében vagy Rómában; egy
füzér, amely főleg carnival music, ahol van commedia dell’arte
kísérőzene, szép lamentáció, lamentáció-paródia, van Kapsberger lantműre
(bele-)írt szöveges-énekes betét, opera-buffás csapkodás, meg spanyol Jácaras
adaptáció meg réges-régi francia chansonok meg idegenföldi airek –
mindez erős Nápoly környéki harmonizálással.
Belehallgatva a lemezbe, pont ez
jön le; egy óriási szép kavarodás, mindenfélével, szép hangszereléssel, délies
érzéssel. Egy 400 évvel ezelőtti kultúrséta Rómában, Velencében, vagy akár
Nápolyban.
A zenekar remek, ott gambázott még Sophie Watillon, az
énekesek között ott van Claire Lefilliátre, pöttyös ruhájában, akinek a hangja külön
kategória lehetne.
A régi Nápoly - a zenei szabadság, ezt jelenti.
A kiadás egy 2002–es Alpha, jó
kézbe venni, ide mindig tartozik egy festmény, ami most Giovanna Garzoni
csendélet, zöldbabbal.
Sárgahüvelyűvel.
Feltétlen ajánlott.
Mert
egészséges, sok benne a kalcium meg a vas; nyersen ma sem eszik, de kicsit
tovább hallgatva, talán még a K vitamin is meglesz.
____________________
Képek:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10