2017. június 9., péntek

Egy botrányos dallam nyomában - Santiago de Murcia








Legfelsőbb Őexcellenciád Inkvizítorai jelentik.

Számos feljelentés nyomán látóterünkbe került egy bizonyos páros tánc,  a nép ajka szerint bizonyos Chuchumbe, amely városunkban éppúgy elterjedt, mint Királyságunk más városaiban és falvaiban. 
A szövege így kezdődik, ….’Áll egy szerzetes a sarkon a faluban’...ez a szűzi füleknek botrányos, obszcén és a legfelsőbb fokon zaklató. Az ének egy nem kevésbé obszcén táncot kísér, amely buja mozdulatokkal, szemérmetlen látvánnyal, illetlen és provokatív rázkódással van telve – mindez síromladék és botrány a Keresztény Közösség tiszta lelkei számára.

(1716. október 31.)


Láthatóan a lassuló spanyol Inkvizíciót még azért sikerült felbosszantani….ez az ominózus dallam pedig mennyire ártatlannak tűnik, végtelenül egyszerű, középszólamban gyakorlatilag egy teljesen szabad improvizáció, Láttunk már ilyet, gondoljunk csak a Tarantella vagy a Folia nyugtalanító hatására. Most a fertőzés egy másik földrészről érkezett, a ’keret’ bizonyosan Nyugat-Afrikai törzseitől, de a rabszolgakereskedelem miatt egy furcsa kanyarral és pár tízezer kilométerrel kiegészülve mégis az Újvilágból érkezett, a hírhedt 4. Kódexben, amely Santiago de Murcia lejegyzéseit tartalmazza. 


Hangszerkészítő családból származott, életéről keveset tudni, igazából még az sem bizonyos, hogy kitette lábát Spanyolországból, ahol olykor a királyi család ifjabb tagjait tanította táncra és gitárjátékra.
Szóval kissé az össze-visszaság és a homályos teóriák tenyészete az egész, pedig nem az 1500–as években járunk, hanem bő 200 évvel később, amikor a Németalföldön a lejegyzések és kiadások már igazán precízek voltak, Bach már koncertmester, és fúgaművészete már kialakulóban volt, kezdett hírneves lenni – itt pedig, egy poros padláson Mexikóban, ahonnan előkerült a kézirat, egy párhuzamos, teljesen más szövetű zenei világ működött. Úgy tűnik, mintha az emberi psziché valamelyik titkos szükségletét elégítették volna ki ezek a dallamok, mert villámgyorsan elterjedtek, ne feledjük, hogy az Alfabeto-tabulatúrák lejátszásához kb. annyi szolfézstudás kellett, mint a mai gitártabokhoz, amelyek a neten nagy karriert futnak a zenetanárok őszinte és igaz bánatára. A szöveg pedig másodpercek alatt megszületett a nép ajkán…


Ennek ellenére, vagy inkább mindezek mellett, Santiago de Murcia óriási hatással volt a későbbi spanyol gitárszerzőkre és gitárirodalomra; a 4. Kódexen kívül még két nagy gyűjteményes kiadást indított útjára.



Ezekből készített egy rendkívül színvonalas válogatást William Carter.


Aki amerikai. 
Amikor megszólal a vészcsengő, hogy a legendásan kultúra-nélküli Egyesült Államok mit tud most mutatni, kicsit aggódhatunk, de azért közben gondoljunk pl. Hopkinson Smith-re. Vagy a csembalóépítőkre. Vagy a MET operaelőadásaira. A Coen fivérekre. Ansel Adamsra. A világ második legjobb gitárosára. És rengeteg-rengeteg dologra még, szóval ne a Cinema City kínálata szerint ítéljünk. Meg amúgy is Londonban tanult régizenét Nigel North-al, és számos európai akadémián oktatott.


Az újvilági dallamok mellett szerepel Corelli átirat és egészen meditatív irányba húzó Passacaille variáció is. Ekkoriban az átdolgozások, illetve a sima beemelések erősen szokásban voltak Amikor kicsit átgondoljuk, akkor egy több szabadságfokú rendszer bontakozik ki. Pl. a Folia variációk, itt minden szerző elmondta saját gondolatait erről a témáról; aztán, a lejegyzések nagyvonalúsága miatt minden előadó saját dolgokat visz be, és végül, nálunk, hallgatóknál is bizonyosan nem egyformák a zenei célbaérkezések.


Gaspar Sanz-tól egy egész ciklus szerepel, tisztelgés a nagy elődnek, aki divatba hozta a tabulatúrás lejegyzési rendszert, ami akkora népszerűséget hozott a gitárnak Spanyolországban, hogy utazók, pont Murcia korában, igen elcsodálkoztak azon, hogy Madrid utcáin, a porban, mezítlábas gyerekek gitároznak…


A hangszer természetesen egy igen szép hangú barokk gitár – nem feledjük, ez az instrument soha nem hódolt be igazán a klasszikus zenének, ez, a lemezt hallgatva, erősen feltűnik.


Néhány darab nagyon szép basszuskíséretet kapott, egy viola da gambán pengetve. Suzanne Heinrich írja, hogy egyszer, régen, az egyik koncerten felváltva játszottak gitár- és viola da gamba darabokat, ki–ki a maga hangszerén, rá aznap este pont nagyon kevés rész jutott, szóval álldigált üresben a színpadon, amíg William nyomta, és egyszer csak, úgy szinte magától, kicsit unalmában, fülre, elkezdett sima harmóniákat pengetni a gitár mellé, illetve alá, és ez annyira jól hangzott, hogy aztán a további koncerteken, sok évig, így játszották.

A hangminőségről.


Ez egy Linn felvétel, ráadásul SACD–n. 
Hogy milyen?, nyilván jó, persze, hogy jó, A Linn egy audiofil kiadó, a Super Audio CD-t meg azért találták ki, hogy jól szóljon. 
De mégis, mennyire jól?


Hát, a háttérben, a leheletfinomságú fecskecsivitelés 3D–ben jön, kirajzolható a röppálya, meg hogy hányan vannak a fecskecsaládban.
Néhány track alatt pedig tisztán érezni azt a kávéaromát, amely a hangszerbolt melletti kávézóból jött át, ahol néha William üldögélt, miután megvette a húrokat erre a lemezfelvételre.









Feltétlen ajánlott.











__________________________
Képek:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12